Chia semínka – jejich pozitiva i možná negativa 4.9/5 (10)

Chia semínka jako pomocník, i problémová potravinaModerní trendy ve stravování se neustále mění. Pokud je něco, co je v současné době stále více poptávané, potom se jedná o chia semínka. Také je chcete zařadit do svého jídelníčku? Pokud ano, podívejme se na ně ze dvou pohledů. Jak z toho pozitivního, který může přinést zlepšení vašeho zdraví, tak i z toho negativního, který je spojený s tím, že mohou vašemu zdraví i uškodit.

Chia semínka – Mnoho nezbytných živin

Nejprve se podívejme na obsah živin, které jsou pro lidské tělo důležité. Právě ty jsou jasným důvodem, proč jsou dnes chia semínka tolik doporučována a proč by je měl konzumovat každý. Tedy i vy. Mezi hlavní látky v této potravině zastoupení patří rozhodně dobře vstřebatelný vápník vhodný nejenom pro kosti, ale dále třeba i draslík, nebo i železo tolik prospěšné pro vaši krev. Opomíjet dále nelze ani na zinek, nebo i na řadu dalších, kam řadíme tyto:

  • Hořčík
  • Fosfor
  • Bor

Obsahují také vitamíny

Ty už nejsou v tak početném zastoupení, ale stále je možné říci, že chia semínka vitamíny obsahují a že jich obsahují celkem dobré množství. Jak je to s jejich zastoupení? Dominují hned dva. A to vitamín A a také vitamín B. Jelikož v řadě jiných jídel nejsou zase až tak pro svou specifičnost zastoupeny, je to jasný ukázka toho, že jíst chia semínka je vhodné.

Nezapomínejme ani na prospěšné kyseliny

O nich se v poslední době mluví stále více. Je pochopitelné, že se samozřejmě jedná o omega-3 mastné kyseliny, které jsou v danou dobu velmi propagované. A to z toho důvodu, že mají dobrý vliv na lidské tělo. Jednou z kyselin, která je právě v daných semínkách obsažena, je ta nesoucí název kyselina alfa-linolenová. Chia semínka jí obsahují poměrně velké množství a tak je jasné, že která z vás má zájem dostávat do těla omega-3 mastné kyseliny, je právě toto jedna z dobrých cest.

Lákají také antioxidanty v chia semínkách

Ty ještě nebyly uvedeny a zapomínat na ně rozhodně nemůžeme. Právě jejich obsah je dobrým pomocníkem k tomu, jak se dají z těla snadno odstranit různé nežádoucí látky. Chia semínka však nemusí být užívána jenom ve chvíli, kdy chcete provádět detoxikaci. Je vhodné jíst je pravidelně několikrát týdně a tím zachovat své tělo dlouhodobě zdravé.

Chia a nějaké negativní stránky

I přes pozitiva je třeba dodat, že tato potravina může přinášet také několik negativ. Na ta si dejte pozor a přizpůsobte tomu jak množství, tak i pravidelnost toho, kdy budete chia semínka jíst. Jedině tak se možným problémovým účinkům vyhnete. A o jaké se jedná?


1. Pozor na možné plísně

Aniž byste to možná tušila, tím, že konzumujete chia semínka, do svého těla pouštíte mnoho různých plísní. Čím je to způsobeno? Hlavně nevhodným skladováním, nebo špatnou kvalitou chia semínek. Jak prvním pohledem poznáte, že jsou vhodná nebo nevhodná? Rozhoduje hlavně barva. Pokud v balení najdete velké množství hnědě zbarvených semínek, raději ho nekupujte. Právě ta jsou totiž nositelem problémových látek, jako jsou:

Proto doporučíme nehledět jenom na cenu a raději se vydat cestou kvality. Zajistíte, že chia semínka mohou být před distribucí lépe tříděna a tak vaše balení bude opravdu zdravotně nezávadné, po všech stránkách.

2. Jsou spojovány i s dehydratací

Ta je velkým rizikem nejenom při letních dnech. Dehydratace je problém spojený hlavně s nedostatkem tekutin, vlivem čehož se objevují bolesti hlavy, nevolnost a dokonce i mdloby. A právě chia semínka mohou danou dehydrataci nepřímo způsobovat. Jak konkrétně? Pamatujte na to, že po jejich konzumaci začnou vsakovat vodu z těla a zvětšovat svůj objem. Pokud jich sníte třeba jenom běžnou hrst, tak se ve vašem těle zdesetinásobí a to vlivem toho, že navážou vodu. Ta následně nebude k dispozici vašemu tělu, a problém je na světě. Nejenom, že byste po konzumaci chia semínek měla dostatečně pít, ale je vhodné jich také konzumovat spíše méně. Proč? Pokud vám zaplní váš žaludek, je celkem těžké vypít dostatečné množství tekutiny, která se v podstatě už nemá kam vejít. Dobrou cestou, jak dané stavy eliminovat, je konzumovat chia semínka, která už budou delší dobu předem namočená. Tak zajistíte nejenom konzumaci optimálního množství, ale eliminujete i to, že budou brát vodu.

3. Hrozí také zácpa

Látku, kterou jsme ještě nezmínili, je vláknina. Ta je pozitivní jak pro navození pocitu sytosti, tak dokáže přijít vhod také ve chvíli, když chcete zlepšit funkci svého trávení. Všeho ale moc škodí a tak se dostáváme k dalšímu negativu, které mají právě chia semínka. Pokud jich sníte hodně, může právě bohatý obsah vlákniny působit kontraproduktivně. Místo, aby vám tato látka pomohla, může dojít k tomu, že způsobí zácpu. Je to hlavně proto, že pokud sníte semínek více, dostane se vláknina do střev naráz a ty si již nedokážou s daným množstvím nijak dobře poradit. A k čemu to vede? Právě ke střevním problémům, v rámci kterých bude nezbyté využít různé chemické nebo přírodní produkty, které pomohou vašemu bezproblémovému zažívání. Ještě větší riziko hrozí, pokud vlákniny máte ve své stravě skutečné minimum, nejste na ni zvyklá a během pár dní začnete chia semínka konzumovat ve větší míře.

VIDEO: CHIA SEMÍNKA – jak a proč je jíst


VIDEO: Chia pudink s ovocem / recept /

Líbil se vám článek? Ohodnoťte ho, budeme rádi.

Napsat komentář

Tvůj email nebude zveřejněn.Povinné pole jsou označeny *

*

TOPlist