Home Tělo & Zdraví Gynekologie Krok za krokem: Poprvé na gynekologii

Krok za krokem: Poprvé na gynekologii

127
Krok za krokem: Poprvé na gynekologii

I když o gynekologii je tu spoustu článků, neustále mi chodí nové a nové komentáře a dotazy a určitě chápete, že ne vždy mám čas odpovídat. Proto pro Vás, kterým stále není něco jasné, jsem přichystala článek „Krok za krokem“, kde doufám vše shrnu a vysvětlím. Samozřejmě pokud byste stále měli jisté nejasnosti, můžete se  bez problémů ptát v komentářích, ale prosím – pozorně si článek přečtete, popř. i předešlé dotazy, často se totiž otázky pořád dokola opakují a svou odpověď tak naleznete i rychleji:). Teď už ale k tématu článku…

Kdy zajít poprvé na gynekologii? 

Je několik důvodů, proč bys měla jít poprvé na gynekologii. Často si mladé dívky myslí, že jakmile jim je 15 let musí tam zajít, nebo hned poté, co dostanou svojí první menstruaci, je to tak? Ne, není.

Na gynekologii bys měla zajít, pokud máš jakýkoliv zdravotní problém nebo nejasnost týkající se gynekologie, například vaginální mykóza. Taky tam zajdi, pokud už jsi ve věku, kdy bys měla dostat menstruaci a stále jí nemáš (15 – 16 let) nebo pokud chceš předepsat hormonální antikoncepci. Pokud HA nechceš, měla bys gynekologa navštívit, pokud už sexuálně žiješ – pravidelně se dělají cytologická vyšetření, aby se včas zjistily problémy na děložním čípku, které mohou vznikat právě pohlavním stykem. To jsou čtyři hlavní důvody, proč na gynekologii zajít.

Muž či žena – to záleží na tobě. Spousta dívkám je nepříjemné, pokud je vyšetřuje muž, ale jsou i takové, které zjistili, že doktoři jim vyhovují o dost více. Stejně tak místo – ideálně by ordinace měla být blízko tvého domova, aby sis sama bez potíží mohla dojít k lékaři.

Musí se mnou jít rodiče? 

V současné době je tohle téma hrozně nejasné. Dřív nebyl žádný problém, aby jsi po patnáctém roce života sama vyrazila na gynekologii bez rodičovského doprovodu. Nedávno ale vyšla v platnost nová zdravotnická reforma, ve které je uvedeno, že do 18ti let tě musí doprovázet rodiče.

Někteří gynekologové chtějí mít v čekárně, alespoň při zakládání tvé karty dospělou osobu, kdyby nastaly nějaké nejasnosti, některým je to jedno a neřeší to. Je důležité – pokud nevíš jestli sebou máš vzít rodiče – zavolat si do ordinace a zeptat se sestřičky, ta ti řekne podrobnosti.

Musí rodiče vědět o tom, že chci hormonální antikoncepci? 

Opět ta samá situace – nyní rodiče (pokud jsi starší 15 let) nemusí vůbec nic podepisovat a nic ti povolovat. Pokud si HA budeš platit sama, není problém zařídit si vše sama. Nedávno jsem ale byla u své gynekoložky a ta mi řekla, že je pravděpodobné uvedení nové vyhlášky, že do 18ti let budou muset rodiče podepisovat povolení a srozumění s tím, že bereš HA, upřímně ale nevím, zda je to 100% pravda, zda to 100% vyjde v platnost a kdy přesně.

Já sama jsem si antikoncepci nechávala napsat v 16 letech a nepotřebovala jsem žádný doprovod ani žádné povolení, samozřejmě ale záleží na konkrétním doktorovi.

Mám se před vyšetřením oholit? 

To záleží čistě na tobě. Dnes se celkově holí spousta dívek na intimních partií a není na tom nic divného, doktor určitě ale nebude mít žádný problém s tím, když se neoholíš. Uvědom si, že k němu chodí i starší ženy, které se určitě všechny neholí (nebo jen malé procento) a proto je gynekolog zvyklý takřka na cokoliv.

Samozřejmě pokud by ses neoholená styděla – ohol se, to je ten nejmenší detail.

Na co se mě při první návštěvě bude ptát? 

Při zakládání tvé osobní lékařské karty je potřeba vyplnit ji – to udělá sestra nebo doktor s tvými informaci, které poskytneš. Zeptají se tě na osobní informace (jméno, datum narození, bydliště, škola), zeptají se tě na rodinnou anamnézu (např. jestli tví rodiče nemají nějaká vážná onemocnění, které by s tebou mohla souviset), zeptají se tě na tvou zdravotní historii (prodělala jsi něco vážného, nějaké operace?). Samozřejmě počítej s podobnými otázkami, jestli jsi už měla pohlavní styk, kolik přibližně vážíš či měříš a zda nemáš nějaké gynekologické problémy + menstruační cyklus. Sestra se  většinou při každé návštěvě zeptá na tvou poslední menstruaci (datum), proto je dobré vést si menstruační kalendář, aby jsi jí mohla dát přesné informace.

Jak mě budou vyšetřovat? 

Bohužel to nemohu popsat přesně, protože co doktor, to jiné vyšetření. Někteří, v případě že jsi panna udělají jen obyčejný ultrazvuk břicha, jiní tě prohmátnou v pochvě prsty – vyšetření se skutečně nemusíš bát. Stačí se uvolnit – netrvá to dlouho a pokud vím, ještě nikdo při podobném vyšetření nezemřel:)

V případě, že už panna nejsi, pravděpodobně bude nutné pravidelně dělat cytologická vyšetření. Ty se skoro neliší, udělá se pouze stěr z děložního čípku a výsledky budeš do 14 dnů vědět. Toto vyšetření se dělá přibližně jednou do roka.

 Související články: 

Previous article Balea – Young Soft & Care – odličovací ubrousky
Next article Náš prosinec 2012 ve fotografiích
Je mi 22 let, pocházím a dodnes žiji v Kutné Hoře a až vystuduju, pravděpodobně Vám budu vyrábět nebo prodávat léky (můj studijní obor je farmacie). Moje pravé jméno je Lucie, ale na internetu mě můžete potkat pod nickem Mersmerize, na který jsem přišla asi před dvěma lety, díky mé oblíbené hře Final Fantasy. Blog na kterém se právě teď nacházíte jsem založila 14. listopadu 2010 a vznikl ze dvou důvodů. Ten první byl, že jsem se potřebovala ze všeho vypsat, informovat o tom, že tu taky jsem a druhý důvod byl pomoci ostatním mladým slečnám, které si s něčím nevědí rady. Nejsem všeznalá, nevím a nevyznám se ve všem, ale jsem učenlivá a ráda se dozvídám nové věci.

127 COMMENTS

  1. Mers, tak tohle je úžasný článek..!! Děkuji ti za jeho napsání, mně osobně moc pomohl..:-) Hodně věcí jsem si ujasnila, ale přece jen bych se ještě na něco chtěla zeptat.. Slyšela jsem, že když je slečna panna, je možné, že jí doktor bude vyšetřovat přes anální otvor, je to pravda, či lež? Děkuji..

    • Tak to by mě zajímalo, proč by to doktor dělal :-D…když ho v podstatě zajímá ,,předek“. Ale i tohle je možný, já bych se v dnešním světě nedivila ničemu :-)

    • Nejsem Mers, ale Je to pravda, když byla moje kamarádka poprvé na gynekologii tak jí vyšetřoval taky takhle ale nebylo jí ještě 15 tak možná proto……

      • Je fakt, že se anální vyšetření používá, ale doopravdy jen vyjímečně a jen u holek, které ještě neměly pohlavní styk. Ale samozřejmě záleží na dokotorovi, neznám moc doktorů, které by tohle vyšetření běžně dělali:)

    • Je mi 13. Neměla jsem sex ale bojím se že Nejsem panna kvůli tamponum. Když jsem si chtěla tampon vyndat, nenašla jsem snurku. Zasunul jsem si prsty dovnitř a nahmatala jsem něco co mělo malý otvor a bylo to asi 1 cm vysoké. Pak uz jsem nedosáhla a zjistila, ze jsem si tamlon zapomněla vzít. Má smysl s tím chodit na gynekologii, chci totiž vědět jestli jsem panna.

      • Ahoj, myslím, že panna stále si. Panenská brána se jen tak neprotrhne a tampónem rozhodně ne, je situována docela hluboko, a tak se nemusíš bát. Při tom, jak ses zkoumala, tekla ti krev? Po protržení panenské blány obvykle maličko krvácíš.

  2. Ahoj Mers, na gynekologii se chystám teď v lednu. Dětská doktorka mě tam poslala kvuli akné. Na prohlídku jdu poprvé. Myslíš, že mi HA napíše doktorka hned a nebo budu muset chvili počkat?

    • Ahoj, sice nejsem Mers, ale snad ti nebude vadit, když odpovím já ;) Poprvé na gynekologii jsem byla přesně z toho důvodu co ty =) Doktor mi ji předepsal hned, ale bohužel mi vůbec nesedla (bylo mi ráno strašně špatně), takže jsem tam musela běžet znovu =D Tahle je tuším druhá nebo třetí a už je to v pohodě =) Je samozřejmě možné, že ti sedne hned ta první, není čeho se bát =)

        • Jak píše slečna nade mnou, pravděpodobně ti ji napíše hned, ale jen v případě, že nemáš jiné zdravotní problémy. Já jsem např. kardiak, mám nemocnou srdeční chlopeň a před tím, než mi gynekoložka HA napsala, jsem musela zajít za svým kardiologem, aby mi napsat potvrzení, že HA mohu brát:)

  3. Nedávno jsem byla poprvé na gynekologii a ještě mi nebylo 18 let. Vůbec jsem netušila, že vyšla nějaká nová vyhláška, doktor měl nějaké připomínky, ale nakonec mě vyšetřil. Dal mi na podepsání domů dva papíry, které musí podepsat jak matka tak i otec. No doufám, že když teď mám ty papíry podepsané, že nebude nikdo muset čekat v čekárně :-)

  4. Holky, občas se gynekologické vyšetření dělá i přes anální otvor. Já sama jsem na gynekologii ještě nebyla a mám pocit, že tam ještě dlouho nepůjdu. Nechápu, že se ti v té zasedací místnosti musí hrabat ve zdravotnictví, protože už nemají co dělat. Tohle vyhlášení mi přijde jako naprostá pitomost.

    • Věř mi, že to vážně není taková hrůza. Já jsem měla taky pěkně nahnáno, rozhodně je ale lepší jít tam, než pak zjistit, že jsi něco zanedbala. A raději půjdu desetkrát na gynekologii než jednou k zubaři:D

      • To me zas vubec nevadi zubar (jedinej doktor, kam se nebojim) :D Nikdy sem nemela problemy se zubama, takze tam sem maximalne 10 minut a zase du domu :D
        Jestli existuje nejaka fobie z doktoru, tak presne tu fobii mam ja :D I na ockovani se priserne bojim :(

  5. Moc pěkně udělaný článek, sice chodím na gynekologii už 6 let (holky vážně na tom nic není), ale ještě mám jednu věc. Snad nebude vadit Mers nějaká malinká kritika, ale může se stát, že někteří doktoři antikoncepci nenapíšou hned, protože vezmou napřed vzít krev na jaterní testy. Mě osobně se to nestalo, ale znám pár holek, které to tak měly :) POkud to je někde napsané a já to přehlédla, tak se moc omlouvám :) Znovu chválím článek, něco takového jsem před těmi lety potřebovala :))

  6. Ohou, teď vidím, že jsem se do toho komentáře trochu zamotala :D ale snad pochopíte pointu :)

  7. Pokud bude schváleno nebo přemýšlejí opravdu o tom, že by do 18 let by rodiče museli podepsat jako povolení že člověk muze brát HA. No kde to jsme? Pohlavní styk je povolen od 15 let, tak nevím co zase vymýšlí pokud to tak opravdu je, když nic není jisté. Já bych ale v dnešní době ničemu nedivila ;)

    • Je to pravda , když chceš antikoncepci musíš žádat rodiče – paradoxně když ji nemáš a otěhotníš a chceš potrat tak je k tomu nepotřebuješ :) Fakt na hlavu postavené .

  8. Ahoj Mers, mám jako spousta slečen tady svůj dotaz :) Menstruaci jsem poprvé dostala asi v červenci 2010, nicméně, ať počítám jak počítám, přijde mi, že je stále lehce nepravidelná a může se lišit v rozmezí +- 1 týden. Na příští týden bych se chtěla objednat na gynekologii kvůli HA, a tak jsem se chtěla zeptat, jestli menstruační cyklus nějak ovlivňuje výběr antikoncepce? Protože si myslím, že je nepravidelný, avšak stále mě nahlodává ta myšlenka, že prostě jenom neumím počítat :D občas bývám nejistá i kvůli nějaké kravině :) :D Což je také dáno tím, že když jsem byla na své patnáctileté prohlídce (skoro před dvěma lety), a odpověděla sestřičce, že nevím jestli 28 nebo 27 dní, že jsem ještě nezaznamenala jistou pravidelnost, koukala na mě jak na idiota. Nicméně, chtěla jsem se ujistit, že když tam přijdu a neřeknu jim jestli je perioda tolik nebo tolik dní apod., ale místo toho, že je nepravidelná, tak na mě nebudou koukat jaksi zvláštně. Vlastně jen kvůli tomuhle jsem odkládala návštěvu gynekologa, ale potom co jsem našla tvé stránky, jsem se rozhodla ti napsat. Jinak, musím pochválit článek, určitě díky němu další holky najdou odvahu tam zajít :) Předem děkuju za odpověď. :) Dost jsem se rozepsala, tak snad to přelouskáš.. :)

  9. Ahoj,Mers. Chtěla jsem se zeptat.V 15 se musí chodit na Gynekologii nebo je to jenom na tobě?..Nejdříve jsem myslela,že se tam chodí až když začneš sexuálně žít,ale všude čtu něco jinýho..

  10. Gynekologie je podle mě pěkný trapas! :) Nechci tam jít – a snad ještě dlouho nepůjdu. Přece jen ten pocit, že si nahá (nebo skoro nahá) sednu na jedno pitomé křeslo a „pan doktor“ se mi bude dívat ‚někam‘ :P mi moc super nepřijde! :(

      • Taky si to myslím, je to nechutný, zvláš kdyby ti tam něco strčil. Mě na gynekologii nikdo nedostane!!!

        • Zas podle mě je lepší nechat se vyšetřit než potom doplatit za následky že jsi něco zanedbala. Musíte si ujasnit priority :)

        • Hm, ale ve třinácti to snad můžu zatím vypustit z hlavy, ne ? ? ? :)

        • Ve třinácti určitě, ale přece jen – kdykoliv mohou nastat nějaké zdravotní problémy a ke gynekologovi budeš muset jít

        • anež mně je 13 měla sem operaci slepáku a kdybych chtěla do lázní , tak musím na gyndu :D taky se mi tam vůbes nechce

        • Ahoj. Jste hloupé holky!!! Gynekologie je úplně normální věc! A gynekolog je úplně normální a důležitý doktor!

  11. ahoj MERS. chci se zeptat. na gyjde jsem byla ale od te doby nenam mesicky. muze to mit vliv na jeji vsetreni. mam zmenit gynekologa**?? diky za odpovd

  12. Holky je to sice nepříjemné ale musíte si uvědomit co vše může jen toto jedno pitomé vyšetření zachránit , např. je to jediné vyšetření které odhalí rakovinu a to v tom nejranějším stadiu – a to rakovinu děložního čípku , vím vám to nic neříká ale je to důležitá součást vašeho těla , bez níž by nešlo mít ty nádherné okamžiky kdy můžete držet své dítě v ruce. Pro dobrý chod vašeho těla je toto vyšetření alespoň jednou za rok velice důležité aby jste v budoucnu byly v pořádku.

  13. Ahojky článek je skvělej, ale mám jeden problem je mi 13 a masturbuju a bojim se že na to gynekolog přijde ( masturbuju jenom tak že si „honim“ poštěváček) co si o tom myslíš…????

    • Já to taky OBČAS dělám, a doufám, že to nezanechává následky!!!

  14. Je mi 13 a asi budu muset na gyndu kvůli mykóze.. Asi mi budou dělat celkový vyšetření? Nebude to bolet, když ještě nejspíš tam dole nejsem plně dorostlá?

    • Ahoj, já jsem tam byla dokonce uz v 11letech kvůli mykóze. A lrezila sem to nebylo zas tak hrozny.

  15. Ahoj, ještě bych se chtěla zeptat jestli budu mít nějaký speciální vyšetření, protože sem kdysi dávno měla nadměrné krvácení pří menstruaci a byla sem s tim i v nemocnici.

  16. ahoj :) chci se jenom zeptat…zítra jsem poprvé objednaná ke gynekologovi a dostala jsem to…mám se přeobjednat?!

  17. Mám problém, chtěla bych se oholit, ale nevím jak…přijde mi to trapné se o to zajímat, nikdo z naší rodiny to PODLE MĚ neřešil. Já si TO TAM občas stříhám nůžkama, protože mě to štve, ale zase nechci aby na to někdo přišel…pomůžete mi někdo v téhle svízelné situaci, prosím???

  18. Dobrý den,
    Chtěla bych se zeptat, když kámoška, už není panna od 13 a bojí se, že když půjde na gynekologii v 15 a dozvi se to její rodiče tak co má dělat aby to utajila? …Jiank dobrej web :)

    • Za prvý bys jí měla říct, že by si tam měla dojít co nejdříve – gynekologie není pro legraci a sex není povolen od 15 jen tak. Měla by mít všechna potřebná vyšetření, protože jestli není sledována, je to prostě průšvih. Ať si tam dojde, řekne, že je jí patnáct a že už má sex za sebou, pravděpodobně se jí na to doktor ani nebude moc vyptávat.

  19. je mi 14 a 1. prosince mi bude 15. Panna už nejsem. Až půjdu v 15 na gynekologii, a doktor zjistí že už nejsem panna..řekne to našim?:D

    • Pokud půjdeš v 15, tak to rodičům neřekne, ale pokud bys šla ve 14, tak minimálně rodičům, může to také nahlásit na policii nebo sociálku. Takže raději až v 15 letech.

      • Myslím, že toto není důležité řešit. Mnohdy se může stát že holka není pana už v 5 letech a je bez pohlavního styku. Panenská blána boha jeho není kus „plechu“ takže se může klidně poškodit při hloupém pádu z kola a tak podobně. A pokud se poškodí v ranném věku postupem času její tkáň odchází z těla takže v 10 už to může vypadat jako by měla dívka čilý sexuální život a už vidím jak forenzní kriminalisté dokazují že to nebylo právě v důsledku rázů…

  20. Ahojky :) chtěla bych se zeptat jestli když se tam dole oholim třeba týden před návštěvou gynekologa a pak tam přijdu a budou mi tam růst zase chloupky ale budou kratší nebude si myslet něco divnýho ?? Já tam totiž půjdu poprvé a nevim moc co a jak ale jinak článek moc pomohl :) :D

  21. chtěla sem se zeptat HA (Hormonální antikoncepce)je na co je to antikoncepce která chrání před otěhotněním??

  22. Ahoj :) potřebuju se zeptat :/ a mám z toho fakt debku :( je mi 15 a už nejsem panna a když budu muset jít na gynekologii tak nechci říct sestřičce,že už nejsem panna,protože nechci aby to věděla máma!:/ myslíš,že když uvidí ,že mám protrhnou vagínu tak,že to můžu svést třeba na tampony nebo tak něco?? jo a poznají jestli už jsem měla sex?? strašně se bojímm..odpověz mi prosím :(

    • Ahoj dokrorka se tě před mamkou zpta jestli si panna a mamka bude tvoji odpoved slyset takze se to dozvi. Reseni je nechodit tam s mamkou. Nebo ji treba rict at pocka v cekarne. Nebo aaz se te zepta jestli si pana tak zalzi. Pri vysetreni dkotorka pozna ze nemas panenskou blanu. Asi se te zepta jak to kdyz si eeste pana. A ty ji reknes ze se ti protrhla bud pri: sportu nebbo masturbaci.

  23. Ahoj, je mi 14 a potřebuju poradit, jesti bych na gynekologii měla zajít…… vím, že za normálních okolností bych na to měla času dost, ale…….
    První menstruaci jsem dostala asi v 11 a byla přesná jako hodinky, ale pak jsem začala dost hubnout (řekněme, že né úplně zdravě……) a menstruace začala být dost nepravidelná (třeba po 3 měsících) a pak se zastavila úplně. A to i když se mi váha ustálila…….. pořád jsem si říkala, že si tělo jen musí na tu změnu zvyknout, ale ono si nezvyklo……… a to ani teď, kdy jsem opět hodně přibrala a řekněme, že jsem dost při těle, ale mestruaci pořád nemám……… Vím, že ve 14 by to nebylo tak strašné, ale když už jsem jí mývala? Myslíš si, že bych měla na gynekologii zajít? Já mám z toho strašný strach a i když vím, že tam stejně jednou budu muset, zbytečně dřív tam nechci………. Prosím poraď :)

    • Samozřejmě že to zjistí a jestli ti nebylo 15tak to řekne i tvým rodičům

  24. POPRVÉ U GYN. JAKO PANNA
    Ahojte holky. Brzo mi bude 17, tak jsem si říkala, že je čas zajít na gyndu. Vůbec jsem se nebála, ale po přečtení několika článků na internetu, mě to vystresovalo. Většinou bylo popisováno vyšetření, když nejste panna. A tak bych se ráda podělila o svou zkušenost. I když přece jen pravděpodobně záleží na každém doktorovi.

    Nejprve mě vyzpovídala sestřička, jméno, adresa, atd., nemoci v rodině, pohl. styk, datum poslední menstruace. A ANO, JE POTŘEBA RODIČE (alespoň jednoho)!! Pokud vám je méně než 18. Máma musela podepsat asi dva, tři formuláře. Poté ji ale můžete nechat v čekárně ;)

    Takže u doktorky… Zase zpovídala: pohl. styk, nemoci v rodině… Pak mě požádala, ať si odložím, a šupky na křeslo.
    Prohmátla mi břicho, poté mi strčila prsty do zadku (anální vyšetření). Mimochodem, řekla mi, ať tlačím jako při stolici, ale NEDĚLEJTE TO!! Je lepší se uvolnit (ale pokud to neumíte, tak je možná lepší tlačit :D ) A poté mě vyšetřila ultrazvukem, přes břicho (ne tedy vnitřně). Jo, a ptala se mě, jestli jsem napitá, takže moc před vyšetřením nepijte, nebo vás možná pak požádá ať si zajdete na toaletu.

    Toť vše! Pak se ještě můžete ptát na cokoli co vás zajímá, např. já se ptala kolik stojí antikoncepce (400-1000 Kč) a jak dlouho ji musím brát než zabere (asi 1 měsíc).

    Není čeho se bát!!

  25. Pokud hledáte doktora, kam můžete jít bez problému bez rodičů, mám velice příjemnou zkušenost s Železniční Poliklinikou v Olomouci.
    K doktorce jsem šla bez rodičů (18 mi není) a ještě bez objednání předem.
    Sice jsem si v čekárně chvilku počkala, ale vyšetření bylo naprosto bez problémů, paní doktorka velice milá a co se informací na rodiče týče, vzala si jen bydliště a jméno.

  26. Ahoj. Chci se zeptat – v 15 (cca za týden) půjdu poprvé na gyndu, preventivka. Pohlavní styk jsem ještě neměla, ale normálně masturbuju. Čímž v podstatě už taky nejsem panna. Bude tohle doktorka nějak řešit, když jí řeknu, že pohlavní styk jsem ještě neměla?

    Díky.

  27. Ahoj,je mi moc trapně když se tě takhle ptám….ale mám takový problém,který se týká spíše konečníku.myslíš že to mám gynekologovi říct?Myslíš že mi na to něco dá?Není to trapný?Ješte jsem tam nebyla.Dost se bojím.Předem moc děkuju za odpověď.Lucka

  28. já jdu na gyndu vpondělí a mám stres a stydím se mamka mi řekla ať si stím nelámu hlavu ale ja si ji lámu

  29. Když používám tampony tak se mi může protrhnout panenská blána nebo ne dost mě to zajímá tak prosím odpovězte

  30. Celý večer si čtu tyto tvé články o gynekologii a jestli jsem se předtím bála první návštěvy u gynekologa, tak teď z toho mám přímo panickou hrůzu.. Nejspíš ještě nějakej ten rok panna zůstanu ( :D ), fakt se toho bojím..://

  31. ahoj potřebuju radu :/ když tam chce jít mamka se mnou a jak to budeme vypisovat a on se mě zeptá že už nejsem panna což nejsem stydím se to říct před mamou :(( nevím co dělat

  32. Ahoj, myslím, že když tam bude mamka tak můžeš zalhat že SIS ji třeba protrhla tamponem:-B-) nebo když jsi nějak sportovala. :-) :-) doufám že ti rada pomůže :-) :-)
    Sofie

  33. Respekt studu pacienta všeobecně ve zdravotnictví, v gynekologi, urologii, proktologii
    a pod. zejména,
    aneb co se medikům na fakultách a sestrám na zdravotních školách zřejmě nepřednáší,
    ale co jsou povinni vědět a tedy co se přednášet (jednou – co nejdřív začít) musí.

    Jako všichni zdraví lidé, i doktoři a zdravotnický perzonál nejsou žádné nadpřirozené, éterické, bezpohlavní bytosti, jsou to „od přírody“ obyčejní lidé. Studium medicíny nebo speciálně gynekologie ještě nikoho nezbavilo sexuální vnímavosti, pohlavního pudu. Neudělalo z žádného muže či chlapa eunucha. Stejně tak u žen. Nelze tedy vůbec přijmout, akceptovat či věřit, že doktor má, jak oni říkají, „neosobní“ přístup k pacientovi (z reálně biologického a psychologického hlediska je takové tvrzení nesmysl. přetvářka a lež, klamání druhých i sebe sama) a je jisté, že si „na své“ přijde. Jinak řečeno: Kdyby stěny ordinací (ambulancí) mohly nebo uměly mluvit…. Rovněž tak významové spojení „falešný stud“ je jejich nesmyslným, hloupým propagandistickým výmyslem. Člověk se buď stydí, nebo, je-li citově dementní, retardovaný, nebo jakkoliv necitlivý, se nestydí. Stávající praxe je, především ve zmíněných oborech, pro mnoho žen a manželských párů psychickým tlakem na rezignaci na stud a osobitost citového založení, zásahem do rodinného života a tedy velkou, ba nesnesitelnou psychickou zátěží. Stud je přirozený cit a jeho umrtvování či potlačování a v jejich důsledcích jeho absence činí člověka psychicky, specielně citově, deficitního a patří do prostředí vykřičených domů a lehkých žen. Bez studu má člověk neúplnou, deformovanou, zmrzačenou, psychickou – citovou výbavu. Tato manýra přežívá z dob, kdy povolání lékařky bylo ženám jen velice těžko přístupné a tedy šlo o vzácné výjimky a lékařství ve všech oborech bylo považováno prakticky za čistě mužskou záležitost. Gynekologie prováděná muži, bez respektu tohoto citu, bez ohledu na citové založení klientů, jako by tvor mužského (a ne, jak je logicky přirozené, opačného, tedy žena) pohlaví byl předurčen (od kdy, kým, čím???) pro výkon této činnosti, je mírně řečeno, s odpuštěním, prasárna. Neochota doktorů diferencovat lidské osobnosti i podle jejich citového založení, v oblasti osobní intimity, zejména sexuality a nahoty, ukazuje na jejich etickou, kulturní a intelektuální úroveň. Jednou ze základních dimenzí lidství je také estetické vnímání. Jak v tomto ohledu se to má s činností (gynekologií) při níž je ženám přikazováno, aby exhibovaly svoji nahotu a nechaly se osahávat příslušníky opačného pohlaví, cizím mužem (chlapem), není nutné rozvádět. Nejenže by měl být pacient dotazován na přijatelnost toho či onoho vyšetřovacího (diagnostického) a terapeutického postupu, měl by s ním být dohodnut a výslovně vyjádřeno stanovisko pacientky (-a); oni ani tehdy, kdy je pacient iniciativní v této komunikaci, dávají znát, že jsou to oni, kdo bude pískat a pacient bude podle nich skákat protože jej „mají v hrsti“. Vytvářejí tím pro pacienty zábrany, kvůli nimž pacient návštěvu lékaře odkládá, váhá. Tento moment je stejně tak neslučitelný s humánním posláním medicíny, s jejím humanitním základem. Evidentně si osobují právo jakékoliv manipulace s pacientem. Z pacientů si dělají prostituty a prostitutky. A je jejich zřejmým přesvědčením, že je nikdo a nic nedonutí k slušnosti. Je to chyba či přesněji špatnost systémová. Je ale prostředí doktorské tak strnulý, zkostnatělý aparát, navíc organizovaný systémem vzájemného zaštiťování (obdobně jako u mafií), že není schopen jakýchkoliv reforem svých zaběhnutých praktik, vedoucích k jejich polidštění, či zlidštění sám od sebe ze svého zamýšlení se a uvědomění a ze své iniciativy. V oblasti etického „myšlení“ jsou doktoři v nějakém ani ne středověku, jako spíš v nějakém prehistorickém dávnověku v protikladu k pokroku v oblasti jejich technického vybavení. Ve věci respektu lidské důstojnosti v smyslu obsahu tohoto dokumentu jde o zneužívání obav lidí o svoje zdraví a tím způsobem o zneužití důvěřivosti občanů – pacientů. Je to citové vydírání v pravém smyslu toho slova. Aby se mohlo něco změnit, musí to být od doktorů vyžadováno pacienty. Nestyďte se tedy jedíné: Připomenout doktorům, že cokoliv, co vám navrhují nebo od vás žádají máte právo odmítnout, že se stydíte, že je to naprosto přirozené, že je to vaše nezadatelné přirozené právo a jejich povinností, plynoucí z humanitní povahy, z humanitního základu jejich povolání, které jim nikdo nevnucoval, je toto vaše právo bez zaujetí, bez nevraživosti či jakékoliv averze vůči pacientovi respektovat. Nesmějí pacientovi přikazovat. Vše musí být záležitostí dohody a pacientova jasného a dobrovolného, nijak nevynuceného (ani psychickým nátlakem, např. zastrašováním) souhlasu. Mimo jiné také za to jsou placeni.Toto by si měl každý pacient uvědomit a na tom si u doktora stát, či na tom trvat. V žádném případě nestát před doktorem jako ponížený prosebník.
    Skutečnost, že toto se děje v 21. století, kdy antropologové a filozofové – humanisté a etikové se zamýšlejí nad originalitou a jedinečností lidské bytosti, že se to děje v oboru, který má být službou tomuto unikátnímu fenoménu, nad tím každému soudnému člověku zbývá jenom nechápavě kroutit hlavou. Takový stav by se dal chápat jako nouzový, a nevyhnutelný, jako provizorium v polních lazaretech za prvními liniemi na bojištích světových válek, nikoliv však jako společenská norma chování člověka v období hlubokého míru v životě lidské společnosti. Chování doktorů v současném systému jejich činnosti, v němž mají prakticky zajištěnu nepostižitelnost a beztrestnost za jakoukoliv jejich nepřístojnost, naprosto ignoruje běžné normy slušnosti ve společenském životě, v mezilidských stycích. Kde jinde najdeme případy, že ten, kdo vstupuje do intimní sféry druhého člověka si vyhrazuje právo nebrat ohledy na jeho názory a především na jeho cítění a diktovat svoji hegemonii v tomto kontaktu, jak tomu je u doktorů v jejich jednání s pacientem?
    Nakonec stojí za zjištění i to, kolik doktorů vůbec ví o Úmluvě o lidských právech v biomedicíně a Úmluvě na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny Rady Evropy z Ovidea 1997, které ČR ratifikovala a o Kodexu práv pacienta (všechny tyto dokumenty jsou k dispozici na internetu). Kolik doktorů tyto dokumenty mělo v rukách, kolik jich je četlo a co si o nich myslí. Skutečnost je taková, že vám doktoři dají znát, že jim s nimi můžete vlézt na záda. A takový postoj a chování doktorů týkající se etických principů, který je opovrhováním lidskou důstojností, zasluhuje adekvátní reakce pacientů.
    Toto vše nabízíme k zamyšlení a pro uvědomnění si toho, že pacient nemá a nesmí být ani není v kontaktu s doktorem bezprávnou bytostí, ale občanským partnerem. A že pán doktor není totéž co pán bůh. Což, jak je všeobecně známo, velká většina doktorů dodnes nepochopila. Nenechejte si od nich vnutit fikci, že jsou něco co ve skutečnosti nejsou, protože vůbec nemohou být. Bylo by to k vaší škodě.

    Volné šíření tohoto textu je urgentní a doporučené.

    M. Staněk, EEO – Edice Etické Osvěty

    Následujících vyznání, či vzdechů najdete na internetu v diskusích na předmětné téma bezpočet. Zde je jen malá ukázka. Jak je to tedy se studem u pacientů (-tek) a všeobecně „neosobním přístupem“ k pacientům u doktorů, jimi bohorovně deklarovaným?
    =============================================================================
    Katchitka: neprijemny lekar Přidáno: 4. května 2007
    Na gynekologii jsem chodila od 12ti let do 17ti k jedne gynekoložce, lékařka pak zemřela a já se musela přihlásit k jinému doktorovi, kde jsem byla jen jednou. vyšetření od něj bylo nepříjemné. jeho chování, hlazení po nohách a na oněch místech mi bylo dost nepřiíemné, až jsem si říkala, jestli není tak trošku úchylnej. teď už jsem nebyla na gynekologii skoro 4roky, protože v našem městě na gynekologii nepřibírají nikde. Moc pacientek, žádná volná místa, takže nevím co mám dělat. dojíždět 60km na gyndu je problém, zvlášť, když mám práci takovou jakou mám.
    —————————————————————————————————————————————-
    No ja tam jdu tedka 26.2. poprvy uplne se bojim a hlavne stydim…je to takovy divny pred nakym cizim chlapem roztahovat nohy:(:(:( pa vendy
    06.01.2009 – 15:19
    —————————————————————————————————————————————-
    anonym
    prominte to kdyz neni pana, je namysli co tim hmatem a zrakem? to se ji dotyka rukama???diky
    16.10.2008 – 20:24
    —————————————————————————————————————————————-
    anonym
    Panebože, já se hrozně stydím jen to čtu. Ke gynekologovi ještě nechodím (je mi 15), ale když se doma stydím svléknout se i před mamkou, tak se začínám bát, abych jednou neudělala v ordinaci nějakou trapnou scénu.
    18.09.2008 – 18:26
    anonym
    já pujdu ted behem týdne poprvé a abych řekla pravdu trochu se bojím, jsem ješte panna, je mi 15 a proste jsem ješte vyklepaná. Jinak mám se nejak oholit? A podle me je jedno jestli to je chlap nebo žena ale chtelo by to aby to byl nekdo sympatický a mladý, protože k nejakýmu dedkovu starýmu bych fakt jít nechtela…
    12.07.2008 – 21:26
    —————————————————————————————————————————————-
    Strakatý pes
    Díky bohu za to, žes mně udělal mužem!!! :-D
    25.04.2008 – 22:18
    —————————————————————————————————————————————-
    Sirius
    Tak já chodím k ženě a troufám si tvrdit, že je jedna z nejlepších u nás ve svém oboru… Milá, příjemná, chápavá a podá přesně to vysvětlení, kterému rozumíte. Možná proto není tak jednoduché se k ní objednat:-D Nabito až po strop. Jinak jsem za první prohlídku neplatila… podle zákona je jedna prohlídka do roka placená státem.
    —————————————————————————————————————————————3. 4. 2006 16:57:49, Blanka. Ach jo.. Už vás někdy napadlo, že ani doktoři nejsou vždy úplně neutrální? Jeden (ke kterému už proto nechodím) mi začal „diagnosticky“ tak dlouho žmoulat poštěváček a přitom mi „vyšetřoval“ vagínu, až jsem se udělala… Byla jsem dlouho bez partnera, mohla to být jen minuta. Ale k tomu to stačilo. Ostuda, trapas… A on se jen tak blbě usmíval.
    —————————————————————————————————————————————-
    puero
    Eh……eh……éééh a ještě jednou Eh a úff! Ještě že su chlap. Zoriku máš moje uznání…popularizovat gynekologii je poměrně odvaha. Přiznám se, že jsem si to chtěl přečíst, jen abych se poučil, co se tam prohlíží (jsem úchyl) ale pochopil jsem, že pro holky, co tam jdou poprvé je to okamžik vrcholné odvahy a nervů se nestydět. Pff. Klobouk dolů jo a k tomu zubaři, no kdyby gynekologii dělal zubař, a obráceně, polohovací křeslo jakékoliv barvy by muselo nutně působit jako mučidlo. Brrr!
    16.10.2008 – 20:02
    —————————————————————————————————————————————-
    Je podľa teba normálne, že žiarlim na partnerkinho gynekológa? Neviem, prečo je mi to stále nepríjemné a stále nad tým rozmýšľam, čo tam s ňou asi tak robí pri vyšetrení. Viem že mi je manželka verná a viem aj to, že on je lekár a je to jeho práca ale aj tak. Keď viem že tam ide, niekedy skoro až šaliem a stále premýšľam nad tým a predstavujem si to ako to tam prebieha. Jednoducho mi vadí, keď jej cudzí muž dotýka na prsiach a pchá do nej všelijaké tie jeho nástroje. Rozprával som sa s ňou o tom povedala mi že je s ním ako s lekárom nadmieru spokojná a chodí k nemu od svojich 16 rokov a nemá dôvod meniť na gynekologičku, ja naozaj neviem či som normálny a čo mám robiť, asi sa budem musieť naučiť s tým žiť aj keď je to pre mňa veľmi ťažko, prosím ťa poraď mi…
    ——————————————————————————————————————————————————-
    Ahoj , vcelku Tě chápu . Mám podobný problém a taky nevím jak ho řešit . Snad když si s manželkou promluvíš to pochopí a třeba opravdu lékaře na lékařku změní . Moje paní chodí na prohlídky ke gynekoložce a bylo to v poho . Vůbec mě nenapadlo se nad tím pozastavovat . Teď přišla s tím že půjde na drobný zákrok ke gynekologovi a už to tu je . Nemůžu jí nic vyčítat, dlouho jsem se trápil sám a nechtěl jsem se o tom bavit aby si nemyslela že jsem blázen . Pak jsem jí to na její naléhání proč jsem takový divný vyklopil . Nevím jak to vezme ale je to jedno . Bludy o tom že je to doktor nefungují , je to především člověk a chlap jako každý jiný . Problém je v tom že to vadí spoustě chlapů ale málokdo to přizná .
    Miroslav Staněk

    Šíření tohoto dokumentu je prospěšné, žádoucí a doporučené.

    EEO – Edice etické osvěty

  34. Respekt studu ve zdravotnictví.

    Tato úvaha navazuje na dřívější dokument s názvem „Respekt studu pacienta všeobecně ve zdravotnictví, v gynekologii, urologii, proktologii
    a pod. zejména“,
    Je mnoho věcí, které se člověku v životě již nabídly a dále nabízejí k promyšlení. Předmětný problém tedy není jediný. Je to však záležitost, která až příliš komplikovala a komplikuje lidem život. Proto není důvod k tomu aby se o ní přestalo přemýšlet. Takovým problémům není radno dopřávat klid. Vytrvale a trvale. Vždyť jde o lidi, o to jak s člověkem budou doktoři jednat a zacházet Další otázky a další pohledy na problém, které se jeví jako potřebný doplněk k tomu, co již bylo ve shora zmíněném dřívějším dokumentu řečeno, je touto úvahou doplněno.
    Někdy v 70. létech min. stol. vycházel časopis Mladý svět. Časopis měl v každém čísle diskusní stránku pro čtenáře. V jednom z čísel se v této diskusi některý ze čtenářů kriticky zmínil o výroku nějakého doktora nebo studenta medicíny, že: „Když se to tak vezme je žena jenom lidská samice“. Ukazuje to, že právě tento výrok dokonale vyjadřuje pohled dnešního (jako tehdejšího) doktora na hodnotu života lidské bytosti (posuzováno podle jejich skutků). Čtenář nijak neskrýval své pohoršení. Nebylo těžké toto jeho rozhořčení pochopit a do jisté míry i sdílet. Ale vede to k uvědomění, jak mnoho žen, tím, že svůj stud znásilňují se vlastně zbavuje jedné ze základních hodnot svého lidství a shora zmíněnému výroku medika tak dává za pravdu. Nemalý vliv na jejich rozhodování má to, že tím nevybočují ze „stáda“, z davu. Nějaký projev osobní individuality v jejich argumentaci není znát. A ta jejich „argumentace“ je zjevně „opsána“ od „argumentace“ doktorské propagandy, která je projevem snahy udržet veřejnost v nevědomosti, neinformovanosti.. Jsou uváděny stále dokola ta stejná otřepaná a prokazatelně nepravdivá tvrzení, že doktor má k pacientovi (blíže neobjasněný) neosobní přístup, že žádný doktor ze zásady nikdy zbytečně neosahává, či neprohlíží člověka na nejintimnějších místech, a že pacientův stud je ze své podstaty falešný. Kdyby to nebylo k pláči, pak by to bylo i k smíchu. Stud je ryze lidská schopnost a je to dar, který má významnou funkci a smysl. Lze pochybovat, že někdo může nabídnout příklad studu nějakého jiného živočicha. Stud je v neposlední řadě také regulativ fungující jako zábrana proti nepatřičnému chování člověka. Určitě nejen, ale především v oblasti intimity. Je také faktorem lidské důstojnosti a proto si zasluhuje velice pozorného a šetrného zacházení..
    V prvním (shora zmíněném) dokumentu bylo řečeno, že doktoři rádi označují svoje povolání jako umění, a že jedním z kritérií, která umění charakterizují je jeho estetický charakter, obsah, či rozměr. Speciálně v medicíně je tento fenomén určován v první řadě respektem studu a má na pacienta, na rozdíl od plácání o falešném studu apod. uklidňující vliv. Zkusme z tohoto hlediska pohledět na praktiky doktorů, co se týká zacházení s pacientem a zejména v takových oborech, které jsou lokalizovány do intimních míst lidského těla. Není snad gynekologické „vyšetřování“ z technického a estetického i etického hlediska obdobou úkonu hospodáře, který ohledává, osahává – vyšetřuje slepici (tedy samici), zda má či nemá v kloace vejce. A buďme v tom upřímní. Je to příklad ukazující, jak se doktoři chtějí a umějí (tedy spíš nechtějí) zamýšlet nad aspekty své činnosti. S humorem bývá žena z podstaty svého pohlaví označována jako slepice. K problému ženství (ženské otázky), je však zapotřebí přistupovat s vážností. Jeho zlehčování neprospívá dobré věci. M.J. Husovi se připisuje výrok, že společnost klesne tak hluboko, jak ji nechá klesnout žena. Poslední stav a vývoj společnosti z hlediska tohoto problému ukazuje, že právě proto nelze formování společnosti ponechat pouze ženám. Správné a dobré celkové fungování společnosti je v zájmu každého člověka bez rozdílu pohlaví.
    Je evidentní, že styl doktorské činnosti se zakládá na přísloví, že účel světí prostředky. Nejenže lidstvo už dávno ví, že toto přísloví nemá absolutní platnost, ale je nutno v tom smyslu vzít na vědomí, že humánní nebo humanistické účely světí jenom humánní či humanistické prostředky.
    Pokud jde o strnulost zdravotnického aparátu, je možno jako příklad uvést z poslední doby dva problémy. Zrušení obvodní příslušnosti pacienta k doktorovi (obvodní systém) a přítomnost otců u porodu. V prvním případě vedli doktoři zuřivý boj o to, aby obvodní systém, který znemožňuje volbu doktora pacientem zůstal zachovaný. Život ale byl rozumnější a tento antihumánní systém byl po dlouhých tahanicích a obstrukcích z řad doktorů přece jen zrušen. V případě druhém to zpočátku vypadalo jako v prvním případě, ale když zde začal rozum vítězit a odpůrci této možnosti přec jen museli ustoupit, tak si vymohli aspoň to, že to bylo prohlášeno za tzv. „nadstandard“ a v duchu výroku, „když tatíci a maminy chcete aby u porodu byli oba rodiče, tak si to tučně zaplatíte. Prostě aspoň se vám pomstíme. Ptejme se jakým právem? Což původcem života není lidský pár? Jakým právem má být otec odstaven od události zrození svého potomka? On se snad někde toulal nebo zahálel, když se zakládal ten nový život? Kde ten chlap byl, když bylo dítě počato? A snad nemá se otec rovným dílem podílet na dalším růstu a výchově svého potomka? Tak jaký nadstandard?. Tyto příklady ukazují, že doktoři nejsou ti, kteří by pozitivně ovlivňovali (chtěli ovlivnit) vývoj humanity či humánnosti ve své profesi. A na tuto skutečnost by měla být zaměřena pozornost veřejnosti v neposlední řadě. Uvedené příklady názorně ukazují, že jsou to doktoři, kteří se udýchaně plazí s vyplazeným jazykem za společenským vývojem pozitivních humanistických změn. Ba naopak, že takové změny snad nikdy nejsou v doktorských představách vítány. Ale někdy jsou přec jen iniciátoři pokroku. Tady můžeme jako příklad vidět jejich angažovanost v potratové politice. Dalším příkladem může být jejich arogantní a bezohledná iniciativa v boji za splnění svých platových vizí (akce „děkujeme odcházíme“). Je to ale pozitivní humánní pokrok?
    Antický lékař Hippokrates žil v 5. století př.Kr.. Jeho známá přísaha vydržela, byla respektována až do započetí komunistické vlády (dva a půl tisíce let), kdy byla nahrazena tzv. Doktorskou sponzí, v níž adept lékařství např. slibuje Československé socialistické republice a jejímu lidu: především to, že si bude vědom poslání vědy pro socialistickou společnost… Ostatní fráze jsou zde tak všeobecně formulovány, že se doktor vlastně nezavazuje k ničemu, protože vše je ponecháno na jeho subjektivním názoru, či výkladu který, jak známo, je příliš pružný. Novější sponze je pak pouze obměněna tím, že je z ní vymazána jen ta socialistická fráze. V Hippokratově přísaze můžeme naproti tomu číst: Způsob svého života zasvětím podle svých sil a svědomí prospěchu nemocných a budu je chránit před každou úhonou a bezprávím. Ani prosbami se nedám pohnout k podání smrtícího léku, ani sám nedám k tomu nikdy podnět. Stejně tak neposkytnu žádné ženě prostředek k vyhnání plodu. Jak vidno není divu, že Hippokratova přísaha se v naší společnosti, kde doktoři sami jsou pachateli bezpráví (a dalších z Hippokratova výčtu neřestí) na pacientech, leckomu nehodí do krámu (prý zastarala). Poukazy pacientů na žalostný stav etiky v jejich oboru jsou jimi bagatelizovány, ironizovány a ignorovány. Mělo by být tedy obnovení respektu Hippokratovy přísahy, úsilí o její renesanci, věcí všech vzdělaných, poctivých, čestných, úhrnem slušných lidí. Dnes snad takoví lidé už nežijí? Nebo je jich tak málo?
    Miroslav Staněk

    Śíření je volné (nepodléhá žádným omezením) a doporučené.
    .
    EEO – Edice etické osvěty.

    • Vážený pane Miroslave,

      musím se přiznat, že jsem tento příspěvek vůbec číst nechtěla, ale jakmile jsem jednou začala nemohla jsem skončit. Mírně řečeno mi po dočtení spadla čelist (a to nejenom proto, že chci studovat právě medicínu). Pochopila jsem správně, že doktoři – hlavně gynekologové, jsou vlastně bezcharakterní lumpové, kteří berou pacienta jako kus masa a ještě se na něm ukájejí? Za celý svůj život jsem nepotkala doktora, který by mě neinformoval o postupu vyšetření, rozhlašoval o sobě, že je Bůh nebo že je jeho práce uměním. Naopak, doktořina je posláním. Netroufám si tvrdit, že všichni doktoři a celé zdravotnictví je perfektní, ale to v dnešní době není nic. Pokud pacient není s lékařem spokojený nebo nedej bože má podobnou zkušenost, jako ženy z diskuze, může na lékaře podat žalobu a Česká lékařská komora mu po prošetření odebere licenci. Další bod, který mě zarazil byl ten o Hippokratově přísaze. Ano, ta byla nahrazena Doktorskou sponsí, ale je zde napsáno, cituji: „…budete své vědomosti rozšiřovat o nové poznatky, které lékařská věda během času získá, a obracet je usilovně ve prospěch lidstva, a že budete plnit všechny povinnosti, jak přísluší podle Hippokratovy přísahy řádnému lékaři, a postupovat s náležitou lidskostí vůči komukoli.“ Myslím, že to vypovídá za vše, takže ohánět se právě tímto bylo neadekvátní. Poslední co chci zmínit je zkratka EEO, kterou uvádíte. Hledala jsem na internetu a nenašla. Co je tedy ta Vaše Edice etické osvěty? Nějaký Váš vlastní výmysl?
      Podtrženo a sečteno, tento příspěvek do diskuze k článku Krok za krokem – Poprvé na gynekologii byl naprosto bezpředmětný a zbytečný, a nesouhlasím s jedinou větou, která je v něm uvedena.

      S pozdravem Natálie.

      • Různé zkušenosti různé názory a pohledy na problém. Nemá smyslu dále diskutovat. Vaše odpověď naprosto postrádá ohlasy široké veřejnosti. Nehledě na její všeobecnost a to, že neoponuje konkrétním problémům, které popisuji. Nicméně si nemyslím, že bude víc lidí, kteří si doktory pochvalují na základě svých buď nemnohých zkušeností, nebo proto, že prostě špatnou zkušenost neudělali. Zkuste se podívat na níže připojený odkaz. Z mého pohledu je Vaše výpověď nerealistický idealizmus.To vše je možné. Vám pak přeji, aby vám ten optimizmus vydržel do konce života, kde já jsem už dnes. Přeji vše dobré.
        M.S.

        • Oprava: myslím, že může být víc takových jako Vy (ze zmíněných důvodů)

  35. Na text pana Miroslava jsem přišel náhodou díky „guglování“ za účelem: najít své dceři vhodného lékaře – gynekologa (manželka totiž nabízela toho svého a já nesouhlasil).
    Podle mého názoru se mužské vrozené libido nezmění ve svatozář v okamžiku, kdy dojte k atestaci na gynekologa. Jako kulturní historik mající optiku vypůjčenou od Freuda, J. Lacana a Leviho Strausse vidím neuvěřitelnou mentální spojitost (na bázi libida) mezi středověkým inkvizitorem a současným gynekologem. Jen paradigma myšlení se za těch cca 300 let radikálně změnilo. Tehdy respektovaná bipolární tenze, jejímž zdrojem byla dialektika sil ďábelských a Božích, hrajících svou hru na platformě lidské duše, dala inkvizici popud k „vyšetřování ženské vagíny za účelem HLEDÁNÍ ĎÁBLA“. V naší postmoderní době zvítězil úzus atheismu – kulisy, tzn. mentální stafáž se proměnila. V Boha a ďábla se nevěří. Věří se v kult zdraví a dokonalého těla. A věří se těm, kteří se o tento nový kult mají starat, což jsou lékaři. Pokud ovšem muž je hnán svým libidem (1. předpoklad) a ďábel upravuje cestu k saturování chtíče (2.předpoklad), pak není nic geniálnějšího než „stvořit typ Nového lékaře“ zabývajícího se výhradně jen ženským genitálem. Vše bude ovšem fungovat, jen pokud tomuto novému výplachu mozku uvěří většina – a to se stalo.
    Dnes se nám zdá navýsost úchylné, když sledujeme pana Kemra ve filmu „Kladivo na čarodějnice“, jak detailně prohlíží, je-li v dotyčné ženě přítomen ďábel či nikoli. Jako historik ale vím, že našim předkům to nijak divné nepřipadalo – věřili tomuto úchylnému úkonu, jako nutnému aktu, který duchovně ozdraví dotyčnou nešťastnici, ale i celou společnost. Tehdejší doktoři theologie tam hledali ďábla a ti dnešní v ní hledají nemoc. V principu se ale nezměnilo nic, jen mentální kulisa nabrala jinou podobu.
    Nemoc je faktická (biologicky dohledatelná), kdežto ďábel je hypotetický. S tímto rozdílem naprosto souhlasím. Problém je ale v tom, že mužský nezřízený chtíč je věčný… a jen hledá společensky akceptovatelnou bázi, na které by legitimizoval tu nekonečnou touhu. A gynekologie je pro tento cíl geniální platformou.
    Za cca 100 – 200 let budou naši potomci na dnešní gynekology nahlížet třeba jako na tlupu zvrhlých prasáků – to je jen má úvaha, kterou opírám o optiku našeho současného nazírání na vyšetřování inkvizičních doktorů.
    V budoucnu gynekologie určitě nezanikne, jen se bude instrumentalizovat (robotické vyšetřování). Jsem si tím téměř jist, protože již dnes je v USA celkem masivní tažení feministek proti přítomnosti mužského elementu v tomto sektoru zdravotnictví.
    Závěrem. Své dceři jsem našel gynekoložku. Později se rozhodne sama. Co se týče mé manželky, tak mi bylo osobně hodně nepříjemné že jejím gynekologem je muž. A to nejsem vůbec žárlivý. Jen mi připadá, že mě někdo podvedl (jako třeba v politice, při tunelování státního rozpočtu našimi zákonodárci, na které policie ČR nemůže, jelikož oni sami si ten tunel zlegalizují). Tak i onen gyndař. Vytunelovává mi manželku, ale má to od státu i společnosti schváleno. Ta bezbranost proti organizované zvůli je vždycky to nejhorší. Naštěstí mě manželka přesvědčila o opaku (ve svém konkrétním případě). Tento intimní akt by jí byl od ženy nepříjemný. Od muže ho zvládá líp. Navíc je na svého gynekologa zvyklá a rychle se před ním uvolní. Poslední prohlídka se prý nezvykle protáhla a nijak jí to nevadilo. Je to šílené, ale je to až snad jakási symbioza. Ona ví že je muž, připouští i fakt, že může být z její vagíny vzrušený, ale nevadí jí to, protože i pro ni samotnou je prostě příjemnější, když v sobě cítí jeho (navíc sympaťáka) a ne nějakou ženu (případně muže nesympatického)… Mám svou manželku rád a tak jsem to přijal za své…. V obecné rovině si ale myslím totéž co pan Miroslav….

    • Ted vazne- hulite neco? Protoze jsem z vaseho prispevku opravdu v rozpacich. Predevsim mi nejde na mozek, proc dospely muz cte web urceny (i podle nazvu) vyhradne pro slecny a navic jeste clanek urceny mladym slecnam. Gynekolog je normalni specializovany lekar, ktery ma na to minimalne 7 let vysokoskolskeho studia a tak ho urcite nechava pohled na jakekoliv damske pohlavni ustroji naprosto chladnym. Chapu vasi manzelku, sama jsem si prosla jak zenou tak muzem a muzu rict, ze byl pan gynekolog daleko sikovnejsi, nechtela bych byt vasi dcerou, protoze z vaseho prispevku jasne cisi nejaka psychicka porucha :D adios

      • To klíčové slovo ve vašem příspěvku je nevím proč. Takže tím měl váš příspěvek začínat i konči. Nicméně pokusím se vám to vysvětlit. Ostatní pak už bude záviset na vaší chápavosti či intelektu. Tak tedy odpovím vám otázkou. Má nám mužům být snad jedno co se kde děje, jak se zachází s našimi životními partnerkami, tedy manželkami příp. dcerami. Osobami nám nejbližšími? Druhá otázka ve stylu otázky vaší by byla. Vás zajímá, proč my muži, kteří jsme jak už řečeno osobami citově i jinak nejbližšími, a vůbec vás nezajímá proč se do toho montuje chlap naprosto cizí, jímž doktor je nade vší pochybnost. Dle mého názoru ty dvě odpovědi ve formě otázek by měly podle přísloví „moudrému napověz“, ale i podle jeho druhé části, tedy „hloupému dolož“ při v vší jejich stručnosti, stačit. To ostatní, co jste napsal je nesmysl, jak je to ve shora uvedených, vám snad dlouhých, příspěvcích vysvětleno. A nechcete-li být směšný tak se překonejte a to, na co chcete reagovat, pozorně celé přečtěte. A pokud vám hlava alespoň trochu funguje, pak o tom alespoň troch popřemýšlejte. Ovšem z vašeho příspěvku lze vytušit, že tato vaše schopnost nejspíš nějak selhává.

        • Milá, drahá SISS. nedopatřením jsem to napsal pro osobu mužského rodu. Omlouvám se a nabízím vám, že pokud s tím máte potíže tomu proto rozumět , přepíšu to tak, aby to znělo správně pro vás jako pro ženu. A když už, tak bych vám doporučil, abyste ty vaše pohádky o asexuálních doktorech dnes už nevykládala ani školákům, protože i ti dnes zřejmě o sexu (o pohlavním pudu) vědí víc než vy.

  36. Stejně nevím, proč tu píšete ty věci, navíc strašně dlouhé, které myslím zě většina návštěvníků nečte… no, stejně asi nic no…

    • Kdo se věnuje přemýšlení prostě leccos vymyslí na rozdíl od toho, kdo má klavu proto, aby mu nepršelo do krku.

    • Já to přečetla a otevřelo mi to oči… Možná je pravdou, že většina si to nepřečte, ale menšina, která si to přečte (nebo alespoň nějaká menšina z ní) si z toho vezme poučení a třeba ji to změní život k lepšímu. Např. mně to bude stát za rok odhodlání se, sebrání odvahy a řeknu svému gyn. lékaři, že o jisté „zákroky“ již nemám zájem… Mia (25)

      • K prospěchu věci by bylo dát sexuálně enormě apetentním chlapům, (kteří ze základu své psychosexuální orientace si činnost gynekologa zvolili), že o jejich aktivitu nemá slušná žena zájem. A s tgímto oznámením se s těmito sexuálními maniaky rozejít.

  37. Ahoj holky tak dnes jsem byla u gynekoložky, v květnu mi bude 16, byla jsem tam s mamkou.. Nic to nebylo ! Jen mě trochu rozevrela a jukla se jinak nic trošku to zabolelo, ale na ultrazvuk bricha musim byt napita. Jsem ještě panna.

  38. Ahoj je možné že se holka narodí bez panenské blany? A je mozne taky ze když ji nemas už od malička ze to doktor to nezjistí? Je taky pravda ze když tě prohlíží ze je možné zjistit co jsi zavadela do pochvy? Děkuji za odpověď…. :)

    • Tak:) 1. Je to možné, ale hodně málo časté, fakt hodně málo. Spíš skoro vůbec to je jako kdyby si neměla přepážku v nose, ale možné to asi je, koukni po googlu:) 2. Když holka panenskou blánu ztratí, (sexem nebo tak) tak ji neztratí úplně, pořád je kolem vchodu malý lem, který se přetrhne až při porodu:) Takže doktor zjistí že jí nemáš, ale zase je to strašně složité. 3. To zjistit nemůže. Teda, pokud jsi se třeba prstila a natrhla sis panenskou blánu ale neodpanila ses „úplně“ tak to asi pozná:) Jako že to nejspíš nebyl sex, ale celkově, myslim že žádná z nás tu nevidí do toho co gynekolog může poznat:) Jen otázka, proč to potřebuješ vědět? Děje se něco nebo jen tak?:D:))

  39. Mers, prosím, je to „panna“ myšleno tak, že už jsem měla pohl. styk nebo, že nemám pan. blánu? :) Protože to já nevím a nehodlám to zjišťovat nějak, že bych si strčila prsty do pochvy… (pohl. styk jeśem neměla.. :))

  40. Ahoj chtěla bych se zeptat jestli by nevadilo, že bych šla třeba na gynekologii až v 18??

  41. Ahoj, potřebovala bych urychleně poradit. Cca před dvěma dny mi začala druhá menstruace, u které jsem ovšem pocítila bolest, kterou jsem dosud neznala. Dnes mi skončila, takže trvala 3 dny, ale ta bolest ještě nepřešla. Je to jakoby pálení, nebo bolení, a dostavuje se když si sprchuji intimní partie či když jdu na záchod na malou. Jak kdy. Je to nějaká infekce? Nemoc? Před 4 dny jsem byla na bazéně, kde jsem poněkud vymrzla. Měla jsem podezření na močový měchýř, ale začala jsem brát brusinkové tabletky, zatím 3. Den a pálení pořád.. Budu muset na gyndu? Moc se bojím a proto bych se toho vyvarovala. Je mi 11 let. V patek mám krom toho odjet na dovolenou do Itálie, takže potřebuji urychleně odpověď.
    Děkuji.

    • Je možné, že to je poševní mykóza. Jestli to tam máš zarudlé a bolí to na dotek, je to dost pravděpodobné. Řekni to mámě a asi raději zajděte k doktorovi, když pojedete do Itálie.

  42. Už jsem jí to řekla, ona mi řekla ať si to namažu canestenem (hned poznala co To je) a dnes už je to mnohem lepší. K doktorovi půjdeme když tak až po dovolené. Ale každopádně, otázka zní: budem muset k doktorovi když už se to lepší?

    • To nevím jistě. Já měla mykózu v podpaží a první mastička na to sice zabírala, zmizelo to, ale jakmile jsem ji přestala používat, bylo to zas zpátky. Možná to bude lepší, když tam preventivně zajdete, abys měla jistotu, že je to pryč.

  43. OK, dík, půjdeme tam po dovolené a celou dobu dovolené to budu mazat. Co myslíš že mi bude ta doktorka dělat? Já se totiž hrozně bojím..

    • S vaginální mykózou moc zkušeností nemám, takže nevím. Na klasickou gynekologickou prohlídku je v 11ti možná brzy, ale jistě to nevím. Každopádně to určitě nebude nic strašného. Držím palce! :D

  44. Holky,doktora nemuze rict me matce kdyz jde se mnou,ze uz nejsem panna,kdyz mi bylo 15,ze ne ? Dekuju,

    • Ne, takové věci doktoři neříkají :)
      A navíc u vyšetření budeš ty sama, pokud teda nechceš, aby tam máma byla s tebou.

    • Tak jsou tu dvě možnosti jak to myslíš. 1) orgasmus, tedy vyvrcholení, při vyšetření. Vzhledem ke stahům svalů, jiné frekvenci dýchání a obecně projevům orgasmu si myslím, že to poznat je. Ale pokud má dostatek taktu, nebude to komentovat nebo se ti nedejbože smát. Tohle se stává, je to přirozený jev a každý jsme na tom s dráždivostí trošku jinak. A 2) pokud otázku myslíš tak, zda gynekolog pozná, že jsi už někdy prožila orgasmus, pak odpověď zní ne. Orgasmus se, pokud vím, na tobě fyzicky nijak trvale nepodepíše. Jediné, co v této souvislosti pozná, je, že už jsi měla pohlavní styk nebo že jsi masturbovala zaváděním prstů/předmětů do pochvy, protože panenská blána bude porušená, nebo spíš protrhlá :) doufám, že jsem aspoň trošku pomohla :)

  45. Ahoj Mers,
    Je mi 14let mám problém s tím, že mám každý den výtok, ne silný, ale musím si každý den měnit spodní prádlo a mamka to zjistila a tak mi řekla, že kdybych to měla pořád (jinak menstruaci už mám asi půl roku) tak ji to mám říct a museli by jsme zajít na gyndu, jinak bych to měla pořád.. Jenomže já se strašně stydím i před mamkou a sestrou .. Vždy když se sprchuju a mamka přijde do koupelny hned se „zakrývám“ rozkrok, protože mám jaksi „velké malé slydké pysky“ a mě se to moc nelíbí a vypadá to divně a na gyndu se nebodím, že se mě bude ptát, ale nechci aby viděl(a) doktor(ka) můj rozkrok prostě se za něj jakoby stydím … A navíc mám už dost ochlupení .. Zkrátka se stydím.. Ikdyž už viděl lékař spoustu žen, tak prostě se bojím, že bude mít naký problém na vyšetření a nechci aby viděl můj rozkrok .. A chci se zeptat když tam půjdu poprvé s mamkou a ta bude odpovídát třeba na onemocnění v rodině (protože to já moc neznám) a pak mi lékař řekne at se svléknu, tak máma se bude dívat jak mi něco dělá ve vagíně ? Protože jestli se na to bude dívat máma a někdo jiný než lékař, tak to tam nikdy nejdu … A jestli třeba nemůžu říct, že nechci aby mi prochmatal pochvu, jestli mě nemůže prohlídnout jen přes ultrazvuk .. ? Prosím moc pomož mi :-C
    PS: Panna jsem, nebo snad jsem pohlavní styk sem neměla a nikdy jsem si tam nic nestrkala ani neprstila, takže asi budu panna ..

    • Jinak jěště jsem zapoměla: Výtok mám normální, takže žádná infekce nebo tak, jen ho mám pořád.

  46. Dobrý den upřímně mě moc zajímá jedna věc a to proč si holky občas přejedou dlaní po nosánku ?

  47. Ahoj :) takže chápu to dobře, není povinnost chodit na gynekologii pokud je mi 15, můžu i později? Pokud teda nemám zdravotní problémy… A když už je mi 15, gynekolog nemusí rodičům nic říkat, pokud nechci? (Což jsem teda vyčetla z komentářů, ale tak nevím:D) Ale do 18ti let tam se mnou musí být rodič. Mám v tom zmatek. :D dost se bojím, je mi 14 a minulý měsíc jsem nedostala (myslím že sedmé) měsíčky , takže se dost obávám že tam taky budu muset. :(
    Předem moc děkuji za odpověď, L. :)

    • Ahoj Luci, já byla na gyndě sama ještě před 18. narozeninama, našim nic neříkal, ale nebyl důvod, jinak by mohl, do 18 let věku. Já bych tam zašla být tebou, pro jistotu, sama píšeš, že tě to dost znepokojuje, tak tam pro sichr zajdi a máš klid:)

  48. Ahoj dnes jsem narazila na tvůj článek a mám otázku… Je mi 14 let a ráda bych chtěla předepsat antikoncepci … Je možné že mi jí gynekolog předepíše ? (Měla jsem pohlavní styk)

      • Ahoj, proč antikoncepci chceš? Pro další chránění při sexu nebo jako rychlou pomoc po sexu? V prvním případě ano, klidně zajdi za gynekologem, o sexu mu raději neříkej, ještě jsi pod zákonem. Doufám, že jste si dali pozor. Ale hodně holek v tomhle věku antikoncepci berou, kvůli upravení pleti, nepravidelné menstruace a podobně. Píšeš, že potřebuješ rychlou pomoc, nemáš na mysli antikoncepční pilulku po nechráněném sexu? Pilulka poslední záchrany je dnes v lékárně volně dostupná, je dost drahá, někde jsem četla až 600 Kč, účinkuje do 72 hodin, ale je lepší si ji vzít dříve. Opravdu nevím, jestli myslíš klasickou antikoncepci nebo tu záchrannou. Zatím se měj: )

  49. Ahoj, jdu na gynekologii a ještě budu v té dětské části. Myslíte, ze přijít oholená bude trapný? Normálně se holim, a je mi blbé přijít neoholena. Jak to mám vyřešit? Oholit nebo radši ne?
    Děkuju moc :)

  50. Ahoj, když se normálně holíš, ohol se znovu. Je to tvoje věc. Oholení je mnohem hygieničtější a vážně, je to jen na tobě. Nikdo ti nebude nic říkat, to se neboj.

  51. Ahoj, chtěla jsem se zeptat. Vadí když mam menstruaci a jdu s ní ke gynekologovi? Díky za odpověď a super článek.

  52. Mám otázku je mi již něco přes 16 let a půjdu poprvé ke gynekologovi. Můj problém je ten že již pár dní nejsem panna a matka to neví ,ale něco tuší, proto mně chce ke gynekologovi dovést. Je možné aby jí gynekolog neřekl že již nejsem panna.

    • Myslím si, ze jí to říkat nemusí, ale může. Vzhledem k tomu, ze pod zákonem uz nejsi, tak není jeho povinností oznámit to. Ale jestli ji to řekne nebo ne nevím.

Comments are closed.