Sauna? K čemu je dobrá? Jaké má účinky? 4.56/5 (9)

Saunování? K čemu? To přece nepotřebuju! Opak je ale pravdou… Saunování je příjemné předběžné opatření hned několika nemocem. Ale hlavně, je to relax!

Co to sauna je?

Sauna je malé stavení nebo místnost, jejíž interiér je vyložený dřevem a to nejenom kvůli izolaci, ale i k pozitivnímu působení na psychiku člověka. Sauna pochází z Finska a dříve byl její princip založený na kamenech ohřátých v ohni, které se přinesli do místnosti a polévali se vodou – aby rozehřáli místnost a by vznikla horká pára. Dnes používáme saunová kamna na dřevo nebo elektriku, dokonce i na naftu.

Sauna má obvykle teplotu 60 – 120˚C, existují ale i teplejší sauny.

V České republice jsou rozšířené především dva druhy saun, které se však původní finské sauně nepodobají. První je tzv. pára, kde je teplota jen několik ˚C vyšší než je teplotou těla, ale vlhkost je prakticky stoprocentní. Díky tomu působí blahodárně při léčbě a prevenci dýchacích potíží. V takovéto sauně se velmi dobře prokrví podkoží, ale tělo se neprohřeje.

Druhým obvyklým druhem sauny bývá suchá sauna (též švédská), kde se teplota pohybuje okolo 100 ˚C, ale na kamna se nepřilévá voda. V zásadě se to nedoporučuje ani zkoušet, protože používaná kamna na to nebývají stavěná a hrozí zranění elektrickým proudem. Od tohoto druhu sauny se v dnešní době ustupuje, jelikož nevyužívá žádné vlhkosti a lidské tělo není schopné se zpotit.

K čemu saunování?

Nejenom, že pobyt v sauně slouží k relaxování, ale teplo působí pozitivně na unavené svaly a mozek plný stresu a to tak, že úleva spojená s teplem nutí naše tělo vytvářet látky, které nám navozují příjemnou, poklidnou a šťastnou náladu.

Jak na to?

Jsou zde tři velmi důležité informace, které byste měly vědět, pokud vás sauna zajímá a to – neexistuje žádná doporučená doba, kterou musíte strávit v sauně. Vše záleží čistě na tom, co vydržíte, ale není to žádná soutěž! Je velice důležité nepřehřívat se zbytečně dlouho, stejně tak nechladit se zbytečně dlouho. Chlazení přichází vždy, kdy už teplo nemůžete vydržet – příznaky jsou pálení nosu, kůže na obličeji a pocitu mdlob, což je obvykle 15 minut podle teploty vzduchu. Chlazení probíhá u nás v ledovém bazénku a je důležité tento krok nevynechat. Věřte mi, že časem si to užijete!

Druhým velice důležitým bodem je skutečnost, že v Česku se saunujete nazí, pouze často obalení do prostěradla, které by mělo být natolik dlouhé, abyste se na něj celí položili. Mohou být nějaká zařízení, ve kterých musíte mít plavky, ale to je čistě na wellness zařízení, které navštěvujete, takže je lepší si takovou informaci zjistit na internetu anebo se zeptat po telefonu.

Dále se v sauně využívá automasáže – což je pompézní výraz pro masírování sama sebe, nebo tření se houbou či pemzou (dávejte ale pozor na to, když jste ve veřejné sauně, není zrovna slušné zanechávat za sebou stopu z kousků staré kůže).


Třetí bod – po saunování je nutné se utřít úplně do sucha, aby vás pak venku neofouklo a aby se vám v poklidu uzavřely rozšířené cévy.

A tady je návod – Jak opravdu na to?

>Před prvním vstupem do sauny se umyjte mýdlem a osprchujte. Před každým vstupem do sauny setřete vodu z povrchu těla. Do sauny vezměte jen ručník/prostěradlo a žádné oblečení na který si sednete nebo lehnete a masážní houbu nebo kartáč, ne z umělých vláken. V sauně dýchejte jen ústy. Suchý vzduch při dýchání nosem vysušuje sliznici a způsobuje bolest hlavy. Při pocení masírujte povrch těla. Po 8–15 minutách vyjděte ze sauny (záleží na teplotě vzduchu), opláchněte se pod sprchou a ochlaďte v bazénku, pokud možno i s hlavou. Jakmile vám ve vodě bude chladno, tak se vraťte do sauny. Proceduru teplo, chlad opakujte třikrát, aby měla sauna účinek. Při procese je potřeba hodně pít, nejlépe čistou vodu, ale i minerálku, džus, chladný čaj, naprosto nevhodný je alkohol.

Jak je to v jiných zemích?

Ve Finsku – v zemi původu – se lidé saunují  zcela nazí a používají svazky březových větví s listy k jemnému švihání se po zádech, rukách a nohách. Není to metoda sebepoškozování, právě naopak! Větve krásně prokrví pokožku a svaly pod ní a zároveň vůně uvolňující se z listů jsou prospěšné pro dýchací soustavu. Právě ve Finsku jsou veřejné sauny místem, kam se chodí zcela bez plavek. Platí pravidlo, že se v sauně lidé nehádají a neřeší se vážné věci, protože je to posvátné místo ve svém slova smyslu. Skoro každý finský dům bude mít vedle koupelny i saunu, a to i v patře.

Ve Finsku je i nejhlouběji položená sauna na světě. Nachází se 1 400 metrů pod zemským povrchem v dole v Pyhäsalmi, kde se těží zinek a měď.

Zdravotní pro a proti

Saunování je léčebná metoda, která patří do oddělení termoterapie, která pracuje s příznivými účinky tepla na tkáně i na celý organismus. Dalšími druhy jsou (termální koupele, parafínové zábaly nebo napařování nohou). Sauna posiluje odolnost celého těla – imunitu, zpomaluje stárnutí a chrání před civilizačními chorobami – snižuje hladiny cukru u diabetiků, posiluje srdce a brání jeho selhání, zlepšuje prokrvení organismu – zlepšuje hojení obtížně hojitelných ran a hlavně působí pozitivně na psychiku člověka.

Mezi proti lze zařadit akorát fakt, že snižuje množství spermií, ale ne tak, aby ohrozilo plodnost. Pokles počtu se do tří měsíců od saunování sám upraví.

Dále se nedoporučuje pokud trpíte srdečním onemocněním a chorobami krevního oběhu (avšak mírné saunování zlepšuje některé z těchto obtíží, dbejte ale na konzultaci s vaším doktorem). Pokud trpíte kožní chorobou, tak byste se v sauně neměli ani ukázat, stejně jako s horečnou.

Člověk by měl být odpočatý a najezený tak akorát, rozhodně byste neměly mít žízeň – nutné je žízeň průběžně zahánět, obzvlášť u dětí. U těch je třeba dávat si pozor i na příliš teplé sauny.


Co vy na to? Uděláte si výlet do sauny ve Vašem okolí?

Přečtěte si další zajímavé informace o saunování

Líbil se vám článek? Ohodnoťte ho, budeme rádi.

Napsat komentář

Tvůj email nebude zveřejněn.Povinné pole jsou označeny *

*

TOPlist