Umíš správně spát? Zatím bez hodnocení.

Spánek je důležitý pro nás, naše tělo a celkově působí na naši náladu. Znáš to, pokud jsi nevyspalá, tak máš minimum energie, špatnou náladu a jsi prostě bez chuti prožít krásně a s optimistickou náladou celý den. Dostatek spánku také působí kladně na náš vzhled a na naši pleť. Proto je dobré vědět, jak moc bychom měli spát a při jakých podmínkách.

Bez spánku asi jen tak nic nežije. Každé zvířátko potřebuje spánek, stejně jako člověk. Organismus se regeneruje, pleť se obnovuje, zdají se nám sny a nabíráme sílu na nadcházející den.

Kolik hodin denně bychom měli spát? Je to na každém z nás… Uvádí se průměrná doba 8 hodin denně, je ale jasné, že s větší námahou – jak psychickou, tak fyzickou je spánku potřeba více. Také hodně záleží na věku. Kojenci dokáži prospat i 20 hodin, předškolákům vyhovuje 9 -12 hodin, dospělých 5 – 9 a starším lidem i o dost méně.

Ovšem takovou zvláštností je puberta – u někoho to znamená velké problémy se spánkem, ale u drtivé většiny možnost prospat i 12 hodin. Díky tělesnému vývoji, věku a celkové pubertě toho můžeš naspat hodně a pak být ve dne ještě unavená. Já jsem takovouhle krizi, kdy jsem do školy vstávala v 6 ráno a potom jsem si musela jít odpoledne ještě na tři hodiny lehnout a stejně jsem byla naprosto bez sil měla tak rok asi v 15 letech. Na někoho to přijde dřív, na někoho později, na někoho vůbec.

Měla by sis také utvořit spánkový režim, který budeš dodržovat. Když jeden den půjdeš spát v deset a další ve tři ráno, organismus se z toho špatně vzpomatovává a většinou se přeorientovává na ten pozdější čas, s čímž vznikají vcelku problémy se vstáváním do školy a do práce. Je jasné, že o víkendu nepůjdeš spát v devět, ale ve všední dny bys měla jít chodit cca ve stejnou dobu a o víkendech pár vyjímek vadit nebude.


Co se týče spánku samotného, nejlepší je tak půl hodiny před spaním důkladně vyvětrat celou místnost. Nesmí tam být přetopeno, ale zase ani velká zima. Zvolit bys měla takovou teplotu, která ti bude vyhovovat. Pokud máš studené nohy, což se stává mnoha lidem je nejlepší si vzít na spaní čisté bavlněné ponožky, bude se ti lépe usínat.

Také není moc dobré usínat při zapnuté televizi. Je jasné, že občas u ní usneme, ale dělat si z toho zvyk spaní neprospívá. Usínat bys měla v tmavé místnosti naprosto bez hluku, kde se ti bude dobře dýchat a na místě, kde se ti bude dobře ležet.

Omezit bys měla před spánkem i koukání do monitoru od počítače. Lepší je si pár minut před spaním číst, nebo si protáhnout celé tělo – tím nemám na mysli zátěžové cvičení, ale jen se protáhnout, dojít si do koupelny, vyčistit si zuby, převléknout se a zaplout do postýlky.

Hodně lidem pomáhá před spaním sklenice teplého mléka, která tě uklidní a dodá ti charakter unavenosti. Bohužel na určitou skupinu lidí tohle neplatí, ale za vyzkoušení nic nedáš.


Před spaním by ses neměla ani přejídat, ale ani jít spát s prázdným žaludkem, v kterém ti kručí. Pokud máš vážně hlad, tak si dej před spaním lehkou svačinku – zeleninu nebo ovoce, nemusíš trpět hlady, ale nepřeháněj to.

Líbil se vám článek? Ohodnoťte ho, budeme rádi.

6 komentářů

  1. Anonymka kterou znáš :))

    „Drtivá většina“ vždycky říká náš učitel :D .. ale to jsem zase blázen a píšu to jen tak :P :D .. ha! Já mezi spáče do 12 nepatřím ! Já patřím pouze do 11! :D

  2. Já naopak spím celkem málo.. Jsem schopná jít spát ve 3 ráno a přitom v 6 vstávám. A jsem úplně normálně vyspaná, ani nemám kruhy pod očima, čemuž se vážně divím :D

  3. :D já spím přes víkend hodně dlouho a když se vzbudím, stejně se mi chce furt spát :D

  4. Když brzo vstávám – jsem unavená…Když pozdě vstávám – jsem stále unavená…Proto stávám brzo, páč den se zdá o dost delší:-) Jinak s tou televizí… Poslední dobou jsem se naučila spát u televize, ale vždy si načasuji aby za 30minut se sama vypnula:-) Škoda že se nedá načasovat i rádio…To by se potom kráááásně usínalo při příjemné muzice:-)

  5. Díky moc za zajímavé tipy…já s horším spánkem bojuju už nějakou dobu, upřímně mi hodně pomohlo dodržování spánkové hygieny ale opravdu striktní… snažila jsem se na to myslet každý den, omezit přes den počítač a hlavně trošku hodit za hlavu stres… většinou, když jsem ležela v posteli, začalo se mi hlavě vynořoavt, co všechno bych ještě měla udělat a jak to, že jsem to dosud neudělala, a to mělo samozřejmě katastroflní vliv na kvalitu mého spánku…. super spánkovou hygienu dporučuju na stránkce http://www.kralovske-spani.cz/ a potom tak nespavost.net. Hezké články jsou také na webu dobry-spanek.cz kde radí vyloženě odborníci.

    Máte-li se spánkem problémy, držím palečky. Vím moc dobře, že toto není jednoduše odstraněno.

  6. Ahojte:) Já tedy spánek nutně potřebuji:) Když nespím jsme unavená,podrážděná, mám kruhy pod očima a jsem v celkové blbé náladě..to se třeb týče když spím 6-7 hodin:) Větina už je asi vyspaných,ale já ne! :)..když jdu do školy musím chodit brzo spát,jiank se vůbec nesoustředím…spím tak 9-10 hodin:D ..a jak jsou teďka prázdniny tak m ito úplně vyhovuje..spím až 12 hodin..:DD…a jsme naprosto spokojená.:)..přispánkku mi vyhovuje klid a čerstvý vzduch(jak v článku)..a někdy také když nemůžu usnout,tak změním metodu a pustím si písničky v MP4…až u cítím,e skoro spím,prostě mp4 vypnu…a spím.:D

    P.S.-pardon,že jsem se tu vypsala..měla jsem chu%t.:D…a nudila sjem se..:DDD

Napsat komentář

Tvůj email nebude zveřejněn.Povinné pole jsou označeny *

*

TOPlist