Vyhraj nad únavou a zimní depresí 4.8/5 (5)

Ne každý jsme zimní typ a ne každý milujeme věčnou tmu, málo slunce, zimu a sníh. Střídání čtyř letních období je ale nevyhnutelné a naše tělo se tak musí neustále přizpůsobovat odlišným podmínkám. No uznej, před pár týdny tu bylo ještě vcelku teplé počasí a nyní už začíná přituhovat, ze šatníků se vytahuje zimní oblečení a den se pořádně zkrátil. Často jdeme do školy za tmy a vrácíme se, kdy už je denního světla také nedostatek.

Nedostatek světla a zima může mít pro mnohé z nás špatný dopad a tělo může strádat. Projevuje se to různě: Někdo je hodně unavený, někdo je podrážděný, bez nálady, často se stává, že nemáme náladu na známé a kamarády – pokud bys všechny tyhle symptomy, které se mohou projevit právě na sklonku a v průběhu zimy chtěla pojmenovat, postačí ti název: Zimní deprese.

I když to zní jako nějaký druh onemocnění, není to nic závažného, ale příjemné to určitě také není. Vědci nedávno přišli s informací, že tímto stavem trpí během zimy až 60% lidí a není divu. Po krásném létě, kdy je dostatek sluníčka a venkovních aktivit, najednou přichází toto roční období, většinou dost nárazově. Jak se proti zimní depresi a únavě obrnit, co pomáhá?

Vitaminy, vyvážená strava + menší hřích je prominut

I když se to pořád mele dokola, vyvážená strava a dostatek vitamínů je naprostý základ. Jakmile budeš trpět nedostatkem jistého druhu potravit, vitamínu či minerálu, může se to právě projevit únavou, horší kvalitou pleti, nehtů, vlasů, podrážděností, častějšími nemocemi. Snaž se jíst spoustu zeleniny a ovoce. Zelenina by měla být přidána k jídlu, minimálně dvakrát denně. Zní to trošku nerealisticky, protože kdo z nás to doopravdy dodržuje? Bude ale stačit, i když sníž okurku, rajče, listovou zeleninu, nebo si k svačině uděláš sálát. Stejně tak nepodceňuj sílu ovoce a hlavně Vitamin C, který je pro náš organismus důležitý. Ten může zapříčinit již zmíněnou únavu, i po dlouhém spánku.

Pokud máš ráda čokoládu či jinou dobrotu, která ti zaručeně zvedne náladu, určitě není zakázano hřešit. Jednou za čas se nic nestane a ty si tak můžeš vylepšit svůj den.


Pohyb, denní světlo

Nemusíš být zrovna sportovní typ, ale je dobré se pohybovat. Běh je skvělým způsobem, jak se odreagovat a navíc si při fyzické aktivitě uvolňují endorfiny, které tě určitě psychicky podpoří. Nemusí se jednat o žádný pravidelný sport, ale jednou za čas místo městké dopravy raději zvol chůzi, projdi se, zaběhej si, nebo si zacvič u televize.

Denní světlo je hlavní důvod, proč se zimní deprese objevuje – je málo sluníčka, krátký den a málo světla. Proto se snaž být, co nejvíc na světle, dokud jen to jde. I proto si vždycky ve škole sedám k oknu, protože se mi tak lépe přemýšlí, celkově se cítím o něco živěji, než kdybych seděla někde zastrčena vzadu.

Relaxace, oblíbená aktivita

Na náš organismus a vnímání působí pozitivně barvy jako je oranžová, zelená nebo žlutá. Proto jestli přemýšlíš o vymalování pokoje, určitě ti doporučuji jednu z těchto barev, jsou optimistické, veselé a také navozují lepší náladu. Každopádně i bez úprav pokoje je můžeš využít. Existují už různé barevné svíčky, které si můžeš zapálit, třeba v koupelně, kde se naložíš do vany a relaxuješ. Teplá koupel je skvělá na uvolnění svalů. I vůně nebo bylinka ti dokáže pomoci ze špatné nálady – mám na mysli např. třezalku, která spoustě lidem krásně voní a má pozitivní vliv na náš organismus.


TIP: Mrkněte také na bylinky proti depresím

Líbil se vám článek? Ohodnoťte ho, budeme rádi.

5 komentářů

  1. O víkendech si většinou naložim plnou vanu horké vody i s pěnou a jsem tam docela dlouho. Protože jsem vždycky hrozně vymrzlá, koupel je opravdu nádhera :)

  2. Krásný článek, fakt se povedl! A to s tím oknem by mne nenapadlo, ale něco na tom bude, už tam sedím( hlavně vepředu kvůlki vidění, přes vysoký holky přede mnou nevidím :D), ale i tak se tam cítím o něco lépe. Zatím jsem tam jen 2 dny a dobrá nálada může být i třeba ze snažení se poslední dobou ve škole a dobrých známek… Ale přeci jen to určitě nějak funguje ;-) Já mám podzim a zimu ráda, přijde mi to listí nádherné, ale to se na to musím podívat těmi růžovými brýlemi, černými je to o něco horší. :D

    PS: Musím taky pochválit novější a svěžejší design blogu!

  3. Povedený článek. Miluju povalování ve vaně :D.

  4. Opět povedenný článek =)), pokoj mám žluto-oranžový, ale nechám ho přemalovat na bílo + musím se rozhodnou pro nějákou doplňkovou barvu =D Rozhodně si nejlíp odpočinu v vaně plné pěny s svíčkami okolo a nejlepší relaxační činnost (hned po sportu a nakupování =D ) je pro mě rozhodně vymýšlení nového líčení, účesů a kombinací oblečení. Jo možná to zní povrchně, ale když si sednu k toaletnímu stolku na kterém mám všechen make-up, vím že jsem doma =))

  5. Zimní deprese. Ten pojem znám až moc dobře. Nic se mi nechce, všechno ukládám na poslední chvíli a chci jen spát a jíst. Ale tipy, co píšeš, jsou opravdu super, protože fungují. Mnohem líp se cítím, když jím střídmě, hodně zeleniny a udělám něco pro sebe ve formě sportu nebo kosmetiky. Čas od času je ale potřeba se na všechno vykašlat a odpočinout si, jak říkáš:)

Napsat komentář

Tvůj email nebude zveřejněn.Povinné pole jsou označeny *

*

TOPlist