Hormonální antikoncepce a její vysazení Zatím bez hodnocení.

Hormonální antikoncepce dnes patří k těm nejužívanějším lékárenským přípravkům a bere ji neuvěřitelné množství mladých dívek, které si buď nepřejí otěhotnět nebo jen antikoncepci potřebují ke zpravidelnění menstruačního cyklu nebo kvůli jiným zdravotním problémům.

Článků o hormonální antikoncepci zde najdeš spoustu, pokud tě zajímá užívání a jiné věci okolo, více do detailů, doporučuji navštívit  rubriku Antikoncepce, kde se spoustu informací dočteš. Dneska bych ráda napsala o tématu, které jste mi psali do Článku na přání a mnoho z Vás zajímalo, jak tělo reaguje na náhlé vysazení hormonální antikoncepce, jestli se to může a jak to vlastně s tím vším okolo je.

Každé tělo je jiné 

Já sama mám s hormonální antikoncepcí poměrně velké zkušenosti, jak s braním, tak i s vysazováním. Brala jsem ji poměrně dlouhou dobu kvůli častým cystám na vaječníku a stejně tak spoustu jiných hormonálních léků. Proto bych hned ráda na začátku řekla, že každé tělo a každý organismus je jiný a proto každý reaguje na léky a právě i na antikoncepci tak trošku jinak. Někdo může mít po vysazení poměrně velké potíže, jiná dívka s tím v podstatě nemá skoro žádnou negativní zkušenost. Nedá se proto dopředu říct, jak bude tvé tělo reagovat.

Menstruace = uměle vyvolaná? 

Nejdřív si něco řekneme o principu a fungování hormonální antikoncepce, protože i když ji bere spoustu dívek a dospělých žen, která z Vás dokáže princip jejího fungování srozumitelně vysvětlit?

Hormonální antikoncepce už podle názvu obsahuje hormony (nejdůležitější z nich jsou estrogen a progesteron), kterými v prvé řadě brání ovulaci (ovulace = uvolnění vajíčka a doba, kdy je možné otěhotnět). Každá tabletka obsahuje určité množství daných hormonů – samotný estrogen pro tělo ve vyšších dávkách není zrovna skvělý – způsobuje nadměrný růst tkání v děloze nebo třeba nepravidelné krvácení mimo cyklus, přidává se k němu i zmíněný progesteron, který zajišťuje, že je organismus v celkové rovnováze a každý měsíc nám chodí menstruace.

Menstruace v tomhle smyslu je ale právě uměle vyvolaná, nemáme ovulaci a tedy bychom v podstatě žádnou menstruaci teoreticky ani nemohly mít – progesteron ji ale vyvolává a proto se často říká, že v průběhu braní hormonální antikoncepce není menstruace, tak úplně menstruace.

Vynechání? 

I kvůli tomu se může stát, že když antikoncepci vysadíš, že další měsíc, kdy máš dostat menstruaci, ji nedostaneš. Tělo si po tu dobu, kdy bereš HA zvyklo, že nemusí pracovat, vaječníky jsou v klidu, není žádná ovulace a tedy se nenamáhá. Když antikoncepci vysadíš, neví co se děje a často může panikařit a nechce se “rozjet”. Pak se může stát, že po měsíci vysazení HA, kdy čekáš krvácení, se nic nestane.

Po vysazení hormonální antikoncepce je to poměrně obvyklý jev, není na tom nic nenormálního. Já sama s tím mám zkušenost – když jsem po dvou letech vysadila antikoncepci, musela jsem zajít ke gynekoložce, aby mi další krvácení vyvolala, protože moje tělo a vaječníky zkrátka odmítaly pracovat.

Krása a pleť 

Spousta z nás, které HA bereme, máme poté krásnou pleť. Hodně dívek, které hormonální antikoncepci brát začalo, s tím začalo právě kvůli tomu, že měly akné a jiné problémy a proto si přály takovou HA, která jim navíc pomůže i v tomhle ohledu. Je sice občas blbost začít brát hormonální léky jen kvůli něčemu takovému, pokud ale tak jako tak antikoncepci chceš, proč toho nevyužít?

Antikoncepce ale nemá na akné vliv dlouhodobý, funguje jen v době, kdy ji bereš. Pokud ji vysadíš, je tu velká pravděpodobnost, že se ti akné nebo problémy s pletí objeví znovu. Není to sice pravidlem, ale stává se to.

Na závěr… 

Co si budeme povídat – antikoncepce a jiné hormonální léky jsou sice zázrakem a je to určitý luxus dnešní doby, nikdy by se ale s podobnými léky nemělo zahrávat. Brát antikoncepci zbytečně, je víc na škodu než k užitku. Pokud si v něčem nejsi jistá, máš problémy s cyklem nebo se bojíš vysazení, vždy by sis měla promluvit se svým ošetřujícím gynekologem – to on je odborník a nikdy se neměj strach na něco zeptat – jde přeci o tvé tělo.

Líbil se vám článek? Ohodnoťte ho, budeme rádi.

15 komentářů

  1. Dobrý článek :)..Tohle sice neni k tématu ale chci se tě zeptat.Včera jsem měla začít cvičit 2.level Jillian Michaels 30 day shared ale neco se mi stalo s kotníkem.Myslíš že až bude v pohodě že budu muset zase začít cvičit první level? :/

  2. Mers ty ji bereš?Určitě moc pěkný článek,máš spoustu užitečných informací..

  3. Ahoj, mě gynekoložka předepsala Proveru na zpravidelnění cyklu (menstruaci jsem měla nepravidelnou, občas velmi silnou, jindy slabší, nevěděla jsem, kdy ji očekávat, protože si přicházela prakticky, kdy chtěla). Budu mít pak (co hormony přestanu brát, mám je brát šest měsíců) menstruaci pravidelnou nebo to takhle nefunguje a může se zase všechno vrátit do původního stavu? (teď beru prášky druhý měsíc, vždycky 9 dní, pak mi dorazí menstruace za 3 dny) Je normální, že první tři-čtyři dny krvácím poměrně silně (kolem 10-13 vložek)? Podle gyn. je to tak správně, ale já mám pocit, že ztrácím hodně krve (měla jsem těžkou anémii – o tom dr. ví – , tak mám docela strach, aby se to nevrátilo). Takže abych to shrnula – moc nechápu, k čemu mi má provera pomoci, když po ní mám docela silné krvácí, ačkoli pravidelné a jak už jsem naznačila, ráda bych věděla, jak to bude, až ji přestanu brát. Vůbec totiž netuším, zda existuje nějaké pravidlo, že se ti měsíčky po hormonech (tedy až je přestaneš brát) urovnají (zda budou chodit pravidelně a jejich síla bude v normálu). Moc děkuji za odpověď!

    • Provera je trošku něco jiného než HA – proto bych zase netvrdila, že když jí vysadíš, tak se vše vrátíš do normálu. Není to 100% a je spousta žen, kterým menstruace na upravení léky nereaguje, ale při správném dávkování, které ti řekne tvůj ošetřující lékař/gynekolog je tu velká možnost, že se menstruace více zpravidelní.

      Co se týče síly toho krvácení – souhlasím s tím, že je to v rámci normálnosti. Nejdůležitější je určitě názor lékaře – pokud si v něčem nejsi jistá, nebo máš obavy z toho, aby se ti nemoc nevrátila, klidně se zeptej lékaře:)

  4. Ahoj,
    jaký bývá nejčastější důvod vysazení antikoncepce? Když jí třeba na 2 měsíce vysadíš, znamená to, že se musíš chránit jinak, ne? Nějak nechápu ten důvod, proč někdo vysadí antikoncepci jen na pár měsíců a pka ji opět začne brát (chápu vysazení antikoncepce pokud chceš otěhotnět..)

    • Může to být různé – např. antikoncepce nemusí vyhovovat, tak se musí přejít na jinou, nebo to mohou být finanční problémy (někdo si zkrátka nemůže dovolit platit dražší značky, když mu ty levnější nesedí), zdravotní potíže apod.

  5. Dobrý den..přestala jsem brát antikoncepci,dostala jsem menstruaci a od té doby furt špinim a bolí mě v podbříšku…je to normální?

    • Jdi ke gynekologovi. Pokud jsi měla sex můžeš být i těhotná,
      Nebo se ti rozhodily hormony z vysazení ale jdi tam

  6. Ahoj, výborný článek, já brala HA skoro 5 let a bohužel jsem musela na měsíc vysadit, zrovna zítra jedu ke gyndařovi na krevní testy kvúli trombóze. Pokud se potvrdí, tak mám hold s HA utrum na vždykcy. Ale snad ne, jen mám trochu obavu z nástupu menstruace, jsem nervák a plašan a už je mi jasný, že díky nechráněnému styku na sobě zas začnu hledat příznaky těhotenství :)

  7. Ahoj, chtěla bych se zeptat jak mám vysadit HA, jestli že chci otěhotnět. Děkuji za odpověď.

  8. Myslíte, že je normální, když cca 10dní po vysazení antikoncepce mě bolí především hlava, oči, zuby a čelist a k tomu teplota? Trochu jsem se osypala i na obličeji….Nevím jak to zvládnu, jestli to bude trvat dlouho…někde jsem četla, že to může trvat i 2měsíce Přijdou mi ty příznaky brzy po vysazení, ale nic jiného jí nenapadá. Jde to nějak zmírnit alespoň trochu?

  9. Ahoj holky:)
    Vyvrkla jsem si kotník a doktor mě ho dal do sádry s tím, že mám přetrhané vazy a řekl, že si každý den musím píchat injekce proti srážlivosti krve, trombóze či co ( Sádru mám na 5 týdnú) a kvůli tomu musím vysadit HA (mám antikoncepci Mistra) … zrovna jsem v 7mi denní pauze takže platíčko mám dobrané, každopádně jsem znepokojená kdy mám tedy začít brát zase HA po těch 5ti týdnech… a co se se mnou bude dít po dobu vysazení HA ? :( jsem bezradná děkuji za odpovědi :))))

Napsat komentář

Tvůj email nebude zveřejněn.Povinné pole jsou označeny *

*

TOPlist