V současné době je jedna z nejlevnějších a nejúčinnějších forem propagace a reklamy výměna – barter. Máme tu kosmetickou značku ať už s pleťovou nebo s dekorativní kosmetikou a jak ji dostat do povědomí veřejnosti? Jak zajistit dobrou reklamu? Poskytnout výrobky blogerkám, které mají velkou, pevnou a oddanou základnu čtenářů! Blogerka napíše článek, produkt vyfotí a voila – reklama je na světě. Říká Vám to něco? Dnes je to na denním pořádku a nikdo se už nediví, když blog dostane něco zdarma.
Bioderma, Ziaja, Benefit, LadyBox
Když vypukla tahle ohromná móda, na blozích se začaly objevovat hodně podobné recenze – nebo ne podobné, ale jednalo se o stejnou značku nebo přímo stejné produkty. Pro příklad jsou to již zmíněné značky jako je Bioderma nebo kouzelná krabička LadyBox v poslední době. A v tu chvíli to začalo – objevilo se spoustu negativních nebo přímo nenávistných komentářů, že tohle je už vážně strašné a že daného čtenáře nebaví číst to samé na deseti různých blozích. Na jednu stranu – chápu to a to naprosto upřímně. Nedivím se, že někoho nebaví, když všechny jeho oblíbené blogy obsahují podobný článek nebo stejnou recenzi na ten samý výrobek.
V tom vidím chybu hlavně v daném e-shopu nebo značce. Je dobré, když víc blogerek porovná stejný produkt – člověk si může udělat objektivnější názor a zjistit, jaký je názor více lidí. Na druhou stranu – zaslat stejný výrobek padesáti „vedoucím“ blogerkám je podle mě chyba, protože to může potencionální zákazníky (čtenáře) od značky odradit. Hodně jsem četla u takového Benefitu, že spousta recenzí na jeden a ten samý výrobek, dělá přesný opak – čtenářky si ho zprotiví a už jen kvůli tomu, že ho někdo dostal zdarma a tedy je možné, že recenze není upřímná, si ho nekoupí.
Upřímné recenze?
A dostala jsem se k dalšímu citlivému tématu. Často jsem se pod komentáři setkávala s názory, že když blogerka výrobek dostane zdarma, není to upřímné a daný blog má za úkol značku vychválit až do nebes. Proč? Když to neudělá, značka už o další spolupráci stát nebude. Je to vážně tak?
Nemůžu mluvit za ostatní blogerky, nevím, jak to chodí jinde a proto to berte s určitým nadhledem. Než mě přijde výrobek zdarma a před tím, než uzavřu nějakou spolupráci, je na řadě dohodnutí podmínek. Doopravdy to nefunguje tak, že na to kývnete a necháte si něco poslat domů a automaticky musíte napsat jen samé klady. Recenze by měla být pravdivá a měla by vycházet ze zkušeností – jinak to podle mě prostě není recenze. Já sama bych se bála a styděla za to, že na nějaký dražší výrobek napíšu samou chválu (svůj skutečný názor nenapíšu) a nějaká slečna půjde a ty peníze do toho výrobku dá právě kvůli mé recenzi a co pak?
Každopádně – všimli jste si někdy u recenzí zpětných odkazů? Většinou mají blogerky právě v podmínkách spolupráce, že u recenzí musí uvádět odkaz na e-shop. Kvůli čemu? Čím víc odkazů bude e-shop mít na dobrých stránkách s vysokým pagerankem, tím výše se objeví ve vyhledávačích jako je google nebo seznam a tím lépe ho poté potencionální zákazníci (kteří danou recenzi ani nečetli) najdou. Proto se dávají odkazy – to je hlavní důvod.
I kvůli tomu je jedno, jestli napíšu, že je daný výrobek na nic – samozřejmě není to úplně jedno a danou značku to určitě nepotěší, ale neznamená to, že se mnou okamžitě uzavřou spolupráci. Proto, když blogerka dostane výrobek zdarma, neznamená to, že na něj nutně musí psát samou chválu.
Spolupracuji s…
Pokud Vás zajímá moje situace v téhle době, aktivně spolupracuji pouze s Biodermou. Nijak se s tím netajím a myslím, že ani jiné blogerky. Snažím se recenze prokládat, nemít je tu často, aby nikoho neotravovaly. Snažím se je psát upřímně, protože nechci mít na svědomí někoho, kdo si kvůli mě výrobek koupí za svoje penízky, kvůli recenzi, která není pravdivá. Když se mi nabídne nová spolupráci, nejdu do toho po hlavě, neberu vše a chci jen to, co mě nebude omezovat v psaní – psát recenze mě totiž baví snad ze všeho nejvíc a nemám ráda, když mi někdo něco nutí nebo nařizuje. Mám nějaké výrobky z Auroville (zatím jste tu mohli číst jen o kokosovém oleji), protože k čistě přírodní kosmetice se tak často nedostanu, ráda jsem spolupráci přijala.
Můžete si také všimnout, že v nějakých článcích jsou odkazy a přitom nejde o recenze – pokud mi daná reklama, neovlivní můj článek, nic proti tomu nemám. I když mám blog, který je relativně úspěšný (zas se tady nechci moc přeceňovat, znáte to:D), nejsem milionářka a jen díky blogu asi ani nikdy nebudu. Každopádně – když z něj mám nějaké peníze, snažím se to dávat zpět do stránek, protože spousta věcí není zdarma (jako např. na blog.cz) a dobrá stránka často něco stojí. Každopádně když už se tu nějaká reklama objeví, snažím se jí proložit normálním, mým článkem, aby čtenářky nepřišly o článek a musely číst jen reklamní řeči.
Tak jako tak – pokud máte úspěšný, známý a navštěvovaný blog, nedá se tak úplně říct, že dostanete výrobek zdarma – dostanete ho, protože jste svému blogu věnovali čas a máte dostatek čtenářů a to doopravdy bez práce a investování času do blogu nejde.
Jaký je Váš názor na spolupráci blogerek a kosmetických značek? Vadí vám to? Jste proti tomu nebo uvítáte, že si můžete přečíst více recenzí?
Je mi 22 let, pocházím a dodnes žiji v Kutné Hoře a až vystuduju, pravděpodobně Vám budu vyrábět nebo prodávat léky (můj studijní obor je farmacie). Moje pravé jméno je Lucie, ale na internetu mě můžete potkat pod nickem Mersmerize, na který jsem přišla asi před dvěma lety, díky mé oblíbené hře Final Fantasy.
Blog na kterém se právě teď nacházíte jsem založila 14. listopadu 2010 a vznikl ze dvou důvodů. Ten první byl, že jsem se potřebovala ze všeho vypsat, informovat o tom, že tu taky jsem a druhý důvod byl pomoci ostatním mladým slečnám, které si s něčím nevědí rady. Nejsem všeznalá, nevím a nevyznám se ve všem, ale jsem učenlivá a ráda se dozvídám nové věci.
Ano, naprosto s tebou souhlasím. Právě proto se mi příčí číst o doporučených výrobkách v časpopisech. Dají tam fotku celebrity a k tomu líčidla, se kterými budeš vypadat jako ona – ta líčidla neodpovídají; navíc, když se tam objevují stále ty samé značky, je jasné, že jim za to firma platí. Také při nápovědách na kožní problémy jako je akné, spálená kůže po opalování, suchá kůže atd., vždy ,,plácnou“ nějaký výrobek. Jenže já nevěřím tomu, že by zrovna tenhle výrobek byl nejlepší, prostě ho tam dali, protože jim za to firma platí. Proto neodebírám časopisy za účelem najít kosmetické výrobky, ale mnohem více mi pomůže i obyčejný blog, kde autorka zrecenzuje krém nebo líčidlo podle sebe samotné a ne podle toho, že jí za to firma platí.. Jenže i tak občas člověk narazí na blog, kde je něco jaksi ,,podplacené“…
Souhlas! Jak jsem napsala – nevím jak je to jinde, možná některé blogerky píší jen chválu, to nedokážu říct. Mně by prostě ale bylo blbý chválit nepravdivě něco, co stojí někoho jiného peníze a tím ho „donutit“ jít si to koupit. :)
je to dobré když dají nějakému blogu výrobek zdarma já osobně mám blog a mám i pár oblíbených blogů a když vypukla značka ziaja a skoro každá má blogerka o ní psala byla jsem ráda protože aspoň si přečtu více recenzí i víc komentářů a můžu se rozhodnout zda si jistý výrobek koupím nebo ne. Také ale na špatné recenze moc nedávám jeden výrobek od značky ziaji byl ohodnocen negativně bylo to tělové máslo z řady kakaové a nějaká blogerka psala že jí smrdí po banánech nevím jestli to bylo zrovna po banánech ale i přestu špatnou recenzi jsem si to kakaové máslo koupila :)) a vyhovuje mi takže říkám že zas tak na negativní recenze nedávám ale to je podle každého jak mu co vyhovuje a jak na koho a na co dá :)))
Máš pravdu Mers, ani já si nemyslím si, že by všechny blogerky psaly jenom kladné recenze. Znám jich pár, které píší i záporné a žádnou smlouvu s nimi ještě ani jedna firma nepřerušila.
Je také rozhodně lepší, přečíst si recenzi na nějakém blogu, než v časopise, kde vám plácnou, že je výrobek na mastnou pleť, ale ve skutečnosti ji ještě více zmastí. Na blogu jsou recenze na výrobky, které testovaly samotné blogerky, takže je logické, že člověk bude věřit spíše jim, než časopisu, kterému firma za reklamy platí.
Já si myslím, že spolupracovat s některou kosmetickou firmou, která ti vyjde vstříc je super :) Já ani nedoufám, že by mi někdo takovou možnost nabídl, ale kdyby ano, tak bych psala ze srdce ráda pravdivé recenze :)
Mně teda spolupráce vadí.Nejen,že blogerky dostanou věci zdarma,ale i to,že některé potom nepíšou o něčem jiné.Se spoluprácí mezi firmou a blogerem nesouhlasím..
Kvůli čemu konkrétně? Jen kvůli tomu, že blogerka pak nepíše o ničem jiném, nebo je v tom ještě něco?
Jak už jsem napsala, taky mi vadí, když se na blogu objevuje jedno a totéž a proto doufám, že spolupráce zvládám v pohodě a zbytečně tady neprotěžuju jednu značku – snažím se to prokládat. Na druhou stranu – zdarma je relativní. Blog obnáší hodně práce, času a snahy – nefunguje to tak, že si založíš blog a zítra dostaneš něco zdarma (bohužel:D)
Myslím,že ty s tím problém nemáš ;) Já ted nevím,čí blog to byl,ale každý den se objevovaly články pouze na jednu značku,což opravdu bije do očí.Tvoje recenze jsou určitě fajn,navíc v nich nelžeš,nebo nevím,jak to napsat,ale prostě píšeš i negativa,což je přínosné ;)
Ať už píšeš o knize na literárním webu nebo kosmetice na dívčím webu, jakožto „pořádná“ autorka chceš celou věc vzít zodpovědně a kvalitně podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Tady se „to“ srazí s požadavky toho, kdo ti produkt k recenzi posílá. Cokoliv „zdarma“ se posílá pro reklamu a potíž je v tom, že firmy nechtějí číst negativní recenze:-).
Používám na vlasy olejíček od Gliss Kur a jsem s ním spokojená. Když navážu spolupráci s Gliss Kurem, budu samozřejmě chválit, protože jsem s ním dlouhodobě spokojená, tam není nic špatného na tom, že nepíšeš blbé recenze, protože sis výrobek sama oblíbila. Asi bych ale nešla do spolupráce se značkou, jejíž výrobky neznám/nepoužívám (řasenky od Astor, kosmetika od Miss Sporty) – tam bych musela být objektivní a to by se manažerům nemuselo líbit:-)
Právě to jsem se snažila trošku vysvětlit v článku – nikdo nevidí rád špatné recenze, ani když jde o pravdu. Hodně značkám ale vůbec nejde o to, aby si čtenářky rychle výrobek koupily – často jim jde právě jen a jen o odkazy a o G-Pagerank, který má v tomhle smyslu dlouhodobější dopad.
Já bych třeba do recenze šla i s neznámými výrobky šla s tím, že bych si samozřejmě před tím zjistila víc – zas ráda zkouším nové věci a objektivní se právě snažím být všude:)
Člověk takový článek může vždycky přeskočit.
A pokud mám ráda nějaký blog, potažmo jeho autorku (které úspěch stránek nestoupl do hlavy), nebudu jí závidět pár vzorků (nehledě na velikost balení :) ).
Podobně to s kosmetikou funguje i jinde – v lékárnách i ordinacích. Zde už je velké protěžování jedné značky docela na hraně, člověk předpokládá nestrannost a ejhle – značka X motivuje více než Y. Rozumný doktor/ lékárník by měl vždy pacientovi nabídnout více alternativ s tím, že mu nějaké vzorečky dá/pro ně pošle do lékárny, ať sám vyzkouší reakci své pleti. Ne místo receptu vydávat reklamní letáčky. Nespokojený pacient už se nemusí vrátit , podobně jako čtenář na blogu.
Souhlasím – málokde se nějakému tomu „protěžování“ vyhneš s tím, že v lékárnách a u doktorů už podle mě jde o poměrně běžnou věc, bohužel. Co si budem povídat – když má farmaceutická firma peníze (a ty jich nikdy nemají málo) není problém něco dát doktorům a lékárníkům, aby jejich značku dávali na odiv trošku více. Je to taková finanční motivace. Na druhou stranu – správný lékař a farmaceut (stejně jako správný bloger), dá víc alternativ a uvede to důležité:)
Ahoj Mersmerize, sleduji tvůj blog nějakou dobu a moc se mi líbí, jak píšeš. Je vidět, že jsi rozumná a celkově tvůj blog má velmi dobrou úroveň, i co se designu týče. Tvoje recenze na Hydrating Foundation od GS (v předchozím článku) je výstižná a souhlasím s Niki, že máš bezvadnou pleť. Přeju pěkný víkend :)
Ahoj Soňo, moc děkuju za komentář! Je hrozně milý a vážím si toho:) Co se týče designu, to je všechno práce Tomáše (přítele), já jsem na tohle absolutní „lamička“ :D :)
Ahoj chtěla jsem se zeptat. Mám nový blog a chtěla bych si vydělat aspon pár korunek. Třeba jako ty s tou recenzí kosmetiky, baví mě to :) Už ted je píšu. Poradila by jsi mi prosím jak si se k tomu dostala a podobně? Byla by jsem ti zato vděčná, nevím kudy kam. Odpověz prosim bud na e-mail nebo přímo můj blog. Děkuju Nicol
Ahoj, mi spolupráce blogerů nevadí. :) Taktéž se mi ale nelíbí nepravdivé řeči jen pro spokojenost firmy. Má to být recenze a ta je založená na kladech, ale i záporech. :) A myslíš, že by můj blog mohl také někdy dosáhnout spolupráce??? (Prosím o pomoc s mým blogem… Budu ráda za rady co zlepšit atd…) :)
Diskuze je uzavřena.